Job Halkes
Job Halkes Binnenland 6 sep 2017
Leestijd: 3 minuten

Zo ziet Rotterdams nieuwste warenhuis eruit

Er vloeiden vorig jaar april heel wat tranen bij het voormalige V&D-pand aan de Rotterdamse Hoogstraat, toen de restanten van het warenhuis werden afgevoerd. Hoe anders is het een kleine anderhalf jaar later? Leveranciers staan in de rij bij de losstraat en in het pand lopen de tweehonderd kersverse medewerkers van Hudson’s Bay met een brede glimlach rond.

Behalve het logo van La Place herinnert niets meer aan het verleden. De winkel is vooral wit en fris. „In totaal hebben we een winkeloppervlakte in dit pand van 23.800 vierkante meter”, vertelt storemanager Ronald van Engeland. „Dat is inclusief onze partners Saks Off 5th, Scheltema, La Place en Topshop.” Wat opvalt is dat de winkel erg open is. Vanaf de entree kun je tot achter in het pand kijken. „Dat hebben we bewust gedaan. Het moet een open en uitnodigend karakter hebben.”

Millennialminded

Hudson’s Bay richt zich op de jonge consument. „Wij zijn heel erg ‘millennialminded’ en verkopen merken in het midden- en hoogsegment. Wij zitten een beetje tussen de oude V&D en de Bijenkorf in”, schets Van Engeland. „Maar we beiden ook extra services, zoals telefoon opladen en een personal shopper. Je kunt ook met onze app door de winkel gaan en daarmee de producten die je wil hebben scannen. Wij zorgen ervoor dat alles dan voor je klaar staat bij het pick-up point of zetten het in je auto. Thuisbezorgen kan ook.”

Jacco van der Steen, directeur van Hudson’s Bay Nederland, wil dat de klanten in zijn winkel vooral komen voor de beleving. „Je kunt hier ideeën en inspiratie opdoen.” Grote prijzencircussen en Dwaze Dagen hoeven klanten niet te verwachten. „De V&D is daar aan kapot gegaan. We hebben bewust gekozen voor een heel nieuw concept met een nieuwe naam.”

Bekijk de beelden van het nieuwe warenhuis:

Een ander opvallend deel van het nieuwe warenhuis is de kelder, die voorheen vooral leeg stond. Nu is het een waar paradijs voor koopjesjagers geworden door de komst van Saks Off 5th. In het buitenland is de New Yorkse keten bekend, maar in Nederland is het de eerste winkel. „Wij bieden premium merken tegen lagere prijzen”, legt directeur Hanneke van Meeteren uit. Wie de roltrap afkomt ziet de skyline van Rotterdam. „We zijn er trots op dat de eerste winkel in Nederland in Rotterdam opent.”

Het concept van Saks Off 5th is vrij simpel. Hanneke: „We hebben producten van ongeveer zevenhonderd designermerken, maar in een kleine oplage. Soms gaat het om een enkel stuk. En het gaat om originele merken tegen sterk gereduceerde prijzen. Geen b-keus of samples.” Ze verwacht dat uit heel het land koopjesjagers naar de Maasstad komen. „Het is uniek dat we zo’n grote off price store hebben kunnen openen in de binnenstad.”

Het warenhuis gaat donderdag om 10.00 uur open. De eerste driehonderd klanten van Saks Off 5th krijgen een cadeau.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.