Zet deze Starwarsgame kinderen aan tot gokken?
In games als Overwatch en Starwars Battlefront 2 kan je zogenaamde ‘loot crates‘ kopen. Dit zijn een soort verrassingskisten met bruikbare voorwerpen en voordelen om het spel op een makkelijkere manier te kunnen spelen. De crates kunnen alleen gekocht worden met ‘echt’ geld en gamers weten vooraf niet wat er in de kisten zit.
De Belgische minister van Justitie Koen Geens ziet dit als een vorm van gokken en pleit daarom voor een verbod op dit soort in-game transacties. „Gokken en gamen vermengen, zeker op jonge leeftijd, is gevaarlijk voor de geestelijke gezondheid van het kind.” Dit liet hij weten aan VTM.
Gokken voor kinderen
De directe aanleiding van de zorgen van de minister is Starwars Battlefront 2 van de Amerikaanse uitgever Electronic Arts (EA). In het Starwarsspel kruip je in de huid van een personage die zichzelf sterker kan maken met krachtigere wapens, betere kleding en fijnere voertuigen. De game verscheen vorige week in de winkels.
Voor spelers die niet te veel moeite willen doen voor deze upgrades is er de optie om loot crates te halen. Het probleem hier zit hem in het feit dat deze bonusdozen betaalt worden met echt geld en de speler niet weet wat hij precies krijgt. Volgens de Belgische Kansspelencommissie is dit een vorm van gokken die ook nog eens gericht is op minderjarigen. Deze optie zou kinderen verleiden om onverantwoorde uitgaven te doen onder de sociale druk van het spel.
EA besloot twee dagen later om de functie tot het kopen van kristallen en loot crates te schrappen uit de game. Het schrappen van deze functie wakkerde een discussie in België aan over hoe gamen en gokken meer en meer met elkaar vervlochten raken. Minister Geens wil een verbod op dit soort constructies om dit soort kansspelen gericht op kinderen in de toekomst te voorkomen. „We moeten dit verbieden, maar dat kost tijd omdat ik hiervoor naar Europa moet." liet hij op een stellige wijze aan de Vlaamse nieuwszender weten.
Today, we turned off in-game purchases for #StarWarsBattlefrontII. The game is built on your input, and it will continue to evolve and grow. Read the full update: https://t.co/asGASaYXVp pic.twitter.com/vQSOmsWRgk
— EA Star Wars (@EAStarWars) November 17, 2017
Casino’s inspireren games
Micro-transacties worden steeds algemener in games maar ook in apps. Nagenoeg elke gratis te downloaden mobiele app heeft wel een functie om tegen betaling bonus-elementen, premium content en upgrades te kopen. Dit gebeurt meestal via een in-game valuta waarbij kristallen, coins of biljetten van echt geld gekocht worden. De game-industrie heeft deze constructie afgekeken van casino’s waarin met chips kan worden gegokt. Mensen zijn geneigd veel meer uit te geven als ze tijdens het spelen niet betalen met ‘echt geld’ maar met een vage valuta. Casino’s moeten zich echter aan strenge voorwaarden houden en zijn verboden voor personen onder de 18.
Ook in Nederland leeft dit onderwerp. Een onderzoek van Super Data Research wees uit dat de grens tussen gamen en gokken steeds meer aan het vervagen is. Ongeveer de helft van de jongeren onder de 24 jaar op enig moment de overstap van ‘social gaming’ naar betaald gokken en dat deze betalende spelers honderd keer meer uitgeven dan sociale gamers.
In de uitzending van Kassa van 18 november kwam de link tussen online gamen en gokken ook aan bod. Marja Appelman, de directeur van de Kansspelautoriteit Nederland, uitte haar zorgen over deze ontwikkeling. Zij gaat niet zover als de Belgen maar er is wel een onderzoek gestart naar gok-elementen in games en de impact die dit op jongeren heeft.