‘Nederlanders luisteren niet goed genoeg’
Nederlanders zijn geen goede luisteraars. De oorzaak? Ze zijn vaak afgeleid door hun smartphone.
Landelijke luisterlijn Sensoor, die een luisterend oor biedt aan iedereen die daar behoefte aan, onderzocht het luistergedrag van Nederlanders voor hun campagne met de naam Nederland Geef Gehoor!
Echt contact
Het is noodzakelijk dat we opnieuw leren luisteren, aldus de mensen van Sensoor. „We willen mensen ervan bewust maken hoe belangrijk het is echt contact te maken. We zien het aantal aanvragen voor een gesprek met onze vrijwilligers flink toenemen”, aldus woordvoerder Karin Prins in gesprek met het Nederlands Dagblad.
Slechts de helft van de ondervraagden in het onderzoek geeft aan dat zijn of haar partner goed luistert en tachtig procent van de Nederlanders geeft van zichzelf aan dat ze niet altijd goed luisteren.
De ondervraagden willen graag goede gesprekken voeren over gezondheid, zorgen over hun geliefde, over relaties, over werk en over rouw en verlies.