Erik Jonk
Erik Jonk Nieuws 4 apr 2018
Leestijd: 1 minuut

Simon door phishing bij een nepmail opgelicht

Internetcriminaliteit is een groeiend probleem. Slechts de helft van de Nederlanders weet hoe je je daartegen moet wapenen. Dat bleek onlangs uit onderzoek van het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Eén van de vormen is phishing, waarbij de criminelen door middel van een nepmail figuurlijk ‘hengelen’ naar je bankgegevens. Simon Lamers werd slachtoffer. Hij beantwoordde een mailtje van een bank: „Het zag er professioneel uit, er stonden geen taalfouten in.” Na een vakantie checkte hij zijn saldo en kreeg de schok van zijn leven: er was bijna 10.000 euro afgeschreven.

Hand in eigen boezem

Lamers voelde en voelt zich ‘gruwelijk besodemieterd’. Hij noemt zich de eerlijkheid zelve en heeft aan phishing daarom dubbel en dwars een rotgevoel overgehouden. Lamers steekt de hand ook in eigen boezem: „Ik zeg altijd tegen anderen dat je zulke mails niet moet openen, want het klopt niet.” En tja, toch tuinde Lamers erin en gaf zijn gegevens weg bij het beantwoorden van een mailtje. Inclusief zijn pincode.

Uiteraard blokkeerde Simon direct zijn pinpas toen hij ontdekte dat zijn spaargeld weg was. Gelukkig kreeg hij uiteindelijk zijn geld, waar hij hard voor gewerkt had, via zijn bank terug.

De schaamte voorbij

Toch ligt hij nog weleens wakker van het gebeuren. Na aanvankelijke schaamte durft hij inmiddels te vertellen dat hij een slachtoffer van phishing is geweest. Heeft hij nog een tip? „Klik nooit op een link die je niet vertrouwt. En als je dat dan toch hebt gedaan, geef nooit je pincode. Geen enkele bank zal ooit per e-mail of sms om je pincode vragen.”

Meer informatie en tips om het internetcriminelen een stuk moeilijker te maken vind je op https://veiliginternetten.nl/maakhetzeniettemakkelijk/ .

In opdracht van de Rijksoverheid

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.