Je mag het scherm van je mobiel aanraken in de auto
Je mag tijdens het rijden je mobiele telefoon aanraken terwijl deze in een houder zit. Die beslissing is vandaag genomen in het gerechtshof in Leeuwarden. Tot nu toe was het vrij vaag wat je precies wel en niet mag doen met je smartphone in de auto.
Sneek
Bellen is uiteraard verboden en ook het vasthouden van je mobiele telefoon is uit den boze, maar smartphones kunnen vanuit de houder nog prima worden bediend. Mag dat eigenlijk? Nieuwe richtlijnen waren absoluut nodig en zijn nu gevormd door een zaak over een verkeersboete.
De kwestie draait om een automobilist die in Sneek een boete van 230 euro had gekregen omdat hij een mobieltje bediende. Zijn telefoon zat in een handsfreehouder. Hij stapte naar de kantonrechter. Die oordeelde dat aanraken gelijk staat aan het vasthouden van een telefoon, wat verboden is. Het hof is het daar niet mee eens.
Wat is strafbaar?
De bestuurder en het Openbaar Ministerie waren in beroep gegaan. Het OM wilde een duidelijker beeld van wat strafbaar is bij het gebruik van mobieltjes achter het stuur, mede omdat veel veel mensen navigatie-apps op hun telefoon hebben.
Ook zat het OM nog met vraagtekens over het gebruik van andere apparatuur zoals navigatiesystemen. Daar heeft het hof nu opheldering over gegeven. Rob Stomphorst, woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland, noemt de beslissing "teleurstellend". Hij had dan ook verwacht dat de uitspraak anders uit zou pakken. Hij vertelt: "Dit is een open uitnodiging voor mensen om nóg vaker hun telefoon in de auto te gebruiken. Er is een hoop gepubliceerd over alle ellende die dat kan opleveren, dus vandaar begrijp ik de keus niet. Ook wanneer je de telefoon alleen vanuit de houder mag bedienen, is het een stuk makkelijker om bijvoorbeeld Whatsapp te openen."
Volgens Stomphorst moet de sociale norm rondom het gebruik van mobieltjes in het verkeer al jaren veranderen. Een besluit zoals dit draagt daar niet aan bij. "Als we gezamenlijk de verkeersveiligheid willen verbeteren, zou er eerder een verbod dan een toezegging moeten komen. Wanneer iets bij wet geldt, wordt het namelijk op een voetstuk geplaatst. Bij een verbod zeg je: wij accepteren mobiel in het verkeer op geen enkele manier. Nu gebeurt juist het tegengestelde."
Het SWOV (Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) deed in juni 2017 nog onderzoek naar het gebruik van smartphones in de auto. Daarbij verwijzen zij naar een Amerikaans onderzoek waaruit duidelijk werd dat ‘appen’ de kans op een ongeluk verzesvoudigd. Mobiel telefoongebruik heeft volgens de research niet alleen negatieve effecten doordat bestuurders fysiek, visueel en auditief worden afgeleid bij de gelijktijdige bediening van telefoon en voertuig, maar ook omdat zij hun aandacht moeten verdelen tussen telefoongebruik en rijden. Technische maatregelen, voorlichting en educatie kunnen een verantwoord gebruik van smartphones bevorderen.
Markus van Tol, woordvoerder van ANWB, vindt dat de verantwoordelijkheid in de auto altijd bij de bestuurder moet blijven liggen. „Wij vinden dit juist een goede, duidelijke uitspraak. Als de rechter het aanraken van je mobieltje in een houder verboden had, kan je alles wat kan afleiden wel gaan verbieden, zoals het gebruik van knoppen of richtingwijzers. Dat werkt toch averechts. Wij vinden absoluut dat automobilisten zich niet moeten laten afleiden in het verkeer, maar die verantwoordelijkheid ligt wel bij de bestuurder zelf. Als je met 100 kilometer per uur over de weg sjeest is het natuurlijk niet verstandig om tegelijkertijd iets anders te doen.”