Hij is groter, stiller en… heeft antislip
Een nieuwe pont is geboren. Traditiegetrouw werd-ie gedoopt door een vrouw, want dat brengt geluk.
Gaat lekker met Noord
Het gaat lekker met Noord en dat zie je terug in het toenemende aantal reizigers op de pont van en naar het stadsdeel over het water. Om nog meer gedrang, ellebogen en/of fietssturen in je zij te voorkomen, werd het de hoogste tijd voor een grotere pont. Maandag werd de allernieuwste gedoopt en dat was reden voor een klein feestje op het IJ.
Regenboog
De zon schijnt aan de helderblauwe hemel wanneer de havenblusboot water omhoogspuit en een regenboogmomentum ontstaat. Nelson Mandela en andere rondvaarboten toeteren uitgelaten en IJveer 52 en 54 maken een spontaan vreugderondje over het water. En daar komt-ie dan op zijn gemakje aangevaren in zijn blauwwitte glorie, IJveer 60. Hij is vijf meter langer dan zijn pontbroertjes en vaart een stuk stiller. Aan boord zingen de 4Tuoze Matroze een ondeugend liedje over een zeemeermin („ze heeft een staart en altijd zin”) en GVB-directeur Alexandra van Huffelen staat aan wal te trappelen om de nieuwe pont te dopen.
Onze mannen van de Veren zijn heel erg blij met de nieuwe pont #GVB pic.twitter.com/czonsR1ulm
— Alexandra van Huffelen (@AvHuffelen) October 31, 2016
Scheepsdoopbijgeloof
„Wel spannend, hoor!” roept ze, want wethouder Pieter Litjens (Verkeer en Vervoer) vertelde iets daarvoor namelijk nog over de noodzaak van een goed uitgevoerde scheepsdoop, die volgens traditie altijd door een vrouw gebeurt. „Volgens bijgeloof brengt het rampspoed wanneer het niet of niet goed gebeurt.” Kijk maar naar de Titanic: „daar ontbrak de doop en bij de Costa Concordia brak de champagnefles niet…” Van Huffelen pakt met zijn woorden in het achterhoofd de fles stevig beet en richt zich tot het vaartuig. „Ik doop u en wens u, de bemanning en natuurlijk alle reizigers een behouden vaart!” Met een flinke zwiep gooit ze de fles snoeihard tegen de pont aan. Hij breekt in duizend stukjes, de GVB-directeur haalt opgelucht adem en de IJveer 60 toetert luid. „We hebben hem extra hard gezet vandaag”, schreeuwt iemand in het oor. „Lekker feestelijk.”
Rugzakboys in actie
De eerste passagiers aan boord krijgen een ‘VIP-behandeling’: warme choco van rugzakboys Sierk en Justin die met een grote glimlach de bekertjes vullen met hun waren, al heeft niet iedereen zin in iets warms vandaag… „We hadden gedacht dat het wat kouder zou zijn”, verklapt een woordvoerder van de gemeente. Er wordt weer luid getoeterd en een andere pont komt naast deze te liggen. Het is een beetje zoals bij mannen die naast elkaar plassen in de wc: met vergelijkingsmateriaal ernaast, zie je pas echt goed hoe groot IJveer 60 is. Dat uit zich ook in de capaciteit, vervolgt de woordvoerder. „Er kunnen zo’n zeventig personen meer op.” Goed nieuws dus voor de tienduizenden passagiers die elke dag naar of van Buiksloterweg vertrekken.
Goede neus
Je kunt de nieuwheid gewoon ruiken, haalt Annemarie Meulman haar neus op. „De pont ruikt nog naar verf.” Elke dag gaat ze vanuit Tuindorp naar vasteland en weer terug. Zeker op de terugweg is het een momentje van bezinning, vertelt ze. „Alle hectiek van de dag laat ik achter op de kade.”
Brug vs Pont?
Pontreiziger Luc is verliefd op het IJ en staat elke dag met zijn fiets aan boord. Hij is weleens bang dat de toekomstige bruggen de pont zullen verdrijven, maar de wethouder kan hem geruststellen. „De pont blijft bestaan, hij hoort gewoon bij Amsterdam.” Na de vraag of Luc iets merkt aan de veer waar hij nu op staat, kijkt hij uitgebreid om zich heen om vervolgens met zijn ogen op de grond te blijven steken. Hij schuift met zijn schoen over de vloer en stelt dan tevreden vast: „deze pont heeft antislip.”