McDonald’s ‘ontslaat’ AI na chaotische gesprekken met bestelrobot
Kunstmatige intelligentie die de wereld overneemt en mensenwerk overbodig maakt. Voor dat scenario hoeven we voorlopig nog niet bang te zijn, zo bewijzen de vreemde gesprekken tussen klanten van McDonald’s en de bestelrobot van de fastfoodketen maar weer. Het plaatsen van een bestelling bij zo’n robot blijkt zo chaotisch te verlopen dat McDonald’s AI voorlopig ‘ontslaat’ en van het bestelproces weer mensenwerk maakt.
Op social media gaan regelmatig de meest hilarische filmpjes rond waarin klanten van McDonalds ruziën met de bestelrobot. Een bekend fragment is een TikTok-filmpje waarin een klant het flink aan de stok krijgt met de robot en vervolgens ongevraagd vier zakjes ketchup en twee kuipjes boter op de bon krijgt. „Ik heb geen ketchup besteld. Ik wil gewoon vanille-ijs!”
McDonald’s vervangt bestelrobots door mensen
Het mag dan wel grappige filmpjes opleveren, voor Amerikaanse klanten van McDonalds is het een groot punt van frustratie. Daarom heeft de fastfoodketen nu besloten de AI-spraaktechnologie te ontslaan. In meer dan honderd filialen konden klanten de afgelopen twee jaar met behulp van de AI-technologie bestellingen plaatsen, maar daar komt nu een voorlopig einde aan. Tussen nu en 26 juli gaat McDonalds alle bestelrobots weer vervangen door menselijke werknemers, zo meldt het bedrijf.
De fastfoodketen zegt niet precies waarom het voorlopig stopt met het gebruik van AI, maar zegt zich wel te gaan richten op het verbeteren de technologie. Volgens de keten is het namelijk niet alleen kommer en kwel en zijn er ook successen behaald. In 2021 liet McDonald’s weten de bestelrobot zo’n 85 procent van de bestellingen goed opneemt. Bij een op de vijf klanten was alsnog hulp van een medewerker nodig.
Toekomstige oplossingen voor AI
Het lijkt er overigens niet op dat AI permanent de laan uitgestuurd wordt door McDonald’s. Het bedrijf zegt „er zeker van te zijn dat op spraak gebaseerde bestellingen in drivethroughs deel worden van het restaurant”. Voor het einde van dit jaar wordt er besloten over een „toekomstige oplossing voor spraakbestellingen”.
McDonald’s werkt voor de AI-besteltechnologie samen met computerfabrikant IBM. Dat bedrijf nam voor de samenwerking de zogenoemde McD Tech Labs van McDonald’s over, die de fastfoodketen in 2019 oprichtte na de overname van Apprente, een spraakherkenningsbedrijf.
Met behulp AI zou het bestelproces voor klanten makkelijker en sneller worden. Maar dat blijkt nog niet bepaald het geval, zo blijkt uit onderstaande video’s:
@themadivlog How did I end up a butter #fyp
@that_usa_guy Trying the McDonald’s AI drive thru….Again @McDonald’s Corporate #fail
@typical_redhead_ I thought TikTok would appreciate this 💀 #fyp #foryou #foryoupage #comedy #fail
♬ Monkeys Spinning Monkeys – Kevin MacLeod & Kevin The Monkey
Gemeenten en Fietsersbond zijn het zat: ‘Doe iets aan opgevoerde fatbikes’