Apple buigt voor Europa: de iPhone zal nooit meer hetzelfde zijn
Apple voldoet vanaf maart 2024 aan de eisen van Europa en gooit de iPhone open. Apps uit andere App Stores zullen te downloaden zijn. Waarom moet het bedrijf dit doen, wat betekent het voor jou en wat zijn de plannen?
Europa is er klaar mee. Gigantische techbedrijven die doen en laten wat ze willen om concurrentie zo goed als onmogelijk te maken. De EU slaat met de vuist op tafel, bedrijven als Apple en Meta buigen.
De iPhone ondergaat vanaf maart 2024, met de komst van iOS 17.4, misschien wel zijn grootste verandering sinds 2008. De App Store wordt opengesteld, het spelletje wordt anders. Apple is boos, maar heb jij reden om blij te zijn?
Europa dwingt Apple met de Digital Markets Act
Terug naar de basis. Apple voert de wijziging door om te voldoen aan de Europese Digital Markets Act. Internationaal bekend als de DMA, in Nederland als de Verordening Digitale Markten.
Het is door de Europese Commissie in het leven geroepen om de digitale markt eerlijker te maken. Met andere woorden: grote bedrijven moeten hun best doen om hun gigantische bereik, invloed en inkomsten niet te misbruiken, zo krijgen kleine spelers meer kans. Of nieuwe spelers, natuurlijk.
Om dat doel te bereiken, zorgt de Europese Unie ervoor dat er geen enkel misverstand kan ontstaan over welke bedrijven onder deze wet vallen. Het wijst de volgende zes bedrijven aan die vanaf maart 2024 aan de voorwaarden moeten voldoen:
- Alphabet
- Amazon
- Apple
- ByteDance
- Meta
- Microsoft
Naast de moederbedrijven van Google (Alphabet) en TikTok (ByteDance) staat Apple, als een van de grootste bedrijven ter wereld, ook in het rijtje. Met name de App Store zal, als het aan de Europese Unie ligt, moeten veranderen.
En dat gaat dus ook gebeuren.
De iPhone verandert voorgoed
Apple heeft gisteravond aangekondigd dat het iOS, Safari en de App Store gaat aanpassen om aan de eisen van de Europese Unie te kunnen voldoen. De grootste wijziging: Apple staat, voor het eerst in de geschiedenis, andere App Stores toe op de iPhone.
Vanaf iOS 17.4, het besturingssysteem dat in maart voor de iPhone verschijnt, kunnen gebruikers in de Europese Unie apps downloaden via andere marktplaatsen. Deze staan niet op je smartphone, maar kun je zelf via de website van die marktplaats zelf binnenhalen.
Je bent er dan nog niet, want Apple gaat dat App Store-alternatief eerst beoordelen, om ervoor te zorgen dat je wel met een veilige winkel aan de haal gaat. Vervolgens zal jij, mits de marktplaats door het proces is gekomen, als gebruiker toestemming moeten geven om apps uit die winkel te installeren op je iPhone.
Alleen dan is het mogelijk om iedere iPhone-app uit de desbetreffende marktplaats, die je ook als standaard in kunt stellen, te downloaden. Zelfs als deze app zich op geen enkele manier houdt aan de richtlijnen van de App Store.
Apple probeert financiële klap in Europa te ontwijken
Apple probeert met het distributieproces de touwtjes nog in handen te houden, maar de nieuwe wetgeving gaat het Amerikaanse bedrijf zonder twijfel een financiële klap geven. Maar het heeft wel wat plannen om die klap op te vangen.
Ontwikkelaars, die kunnen kiezen voor de huidige voorwaarden of de nieuwe, zijn bijvoorbeeld al op geen enkele manier verplicht meer om commissie te betalen. Apps die onder de nieuwe voorwaarden, via een alternatief betaalsysteem, in de App Store worden aangeschaft, zullen een commissie van 17 procent betalen.
Op dit moment is dat, voor een groot deel, nog 30 procent. Die commissie daalt naar 10 procent voor ontwikkelaars die gebruik maken van Apple’s voorwaarden voor kleine bedrijven.
Daarnaast introduceert Apple de Core Technology Fee: een nieuw tarief voor populaire apps. Ontwikkelaars moeten zo’n 50 cent per jaarlijkse installatie betalen om aan de voorwaarden van de App Store te voldoen. Wel met de kanttekening dat de app minimaal een miljoen jaarlijkse installaties moet halen.
Apple ziet Europa de iPhone vormgeven
Dat Apple niet blij is met de Digital Markets Act en de Europese Unie, moge duidelijk zijn. Het Amerikaanse bedrijf, dat sinds de komst van de iPhone in 2007 zo vasthield aan zijn eigen normen en waarden, ziet zijn smartphone steeds meer veranderen.
Vorig jaar introduceerde het bedrijf met volle tegenzin bijvoorbeeld al USB-C op de iPhone 15-serie en inmiddels moet het ook zijn App Store-beleid, waar het al die jaren zo ontzettend zuinig op was, laten varen.
Het is als liefhebber grappig om te zien hoe Apple met de iPhone steeds meer een Android-indruk begint achter te laten, terwijl Samsung met zijn nieuwe Galaxy S24 Ultra eigenlijk precies doet wat Apple altijd deed.