Elon Musk wil TikTok uitdagen met Vine, maar wat is dat ook alweer?
Twitter-eigenaar Elon Musk is van plan om een oude bekende onder het stof vandaan te slepen. De immens populaire app Vine, die toch wel dé voorloper van TikTok was, kwam in 2016 officieel tot een einde. Een domme beslissing, volgens de eigenaar.
Veel consumenten zullen het met Elon eens zijn. Er waren namelijk verdomd weinig mensen die begrepen waarom de stekker uit Vine getrokken werd. Al helemaal nu TikTok zo’n immense hit is. Maar wat was Vine nu precies voor een platform? Metro’s collega van Want, Mark Hofman, legt het je uit.
Elon Musk ziet Vine als dé concurrent voor TikTok
Hofman: Persoonlijk ben ik het niet altijd eens met Elon Musk, maar de kersverse eigenaar van Twitter heeft een punt met betrekking tot Vine. Het sociale mediaplatform, dat volledig gericht was op korte video’s die in een loop afgespeeld werden, was een keiharde hit. Tot de stekker er in 2016 opeens uitgetrokken werd.
Er zijn weinig mensen die iets van die beslissing begrepen. Sterker nog: wie Vine heeft meegemaakt zal met gemengde gevoelens naar het succes van TikTok kijken. Het platform doet bepaalde dingen anders, maar het is overduidelijk waar de inspiratie vandaan komt.
Elon Musk ziet dan ook geen enkele reden waarom het oude videoplatform zijn comeback niet zou moeten maken.
Of dat is slim is vertel ik je zo. We gaan eerst een klein stapje terug in de tijd.
Vine: TikTok voordat het cool was
In januari 2013 maakte iOS-gebruikers voor het eerst kennis met Vine. De mobiele applicatie van Twitter draaide volledige om korte video’s (6 seconden) die achter elkaar werden afgespeeld. Dankzij de toegankelijke manier waarop creatieve video’s in elkaar gezet konden worden, groeide de app al vrij snel uit tot een gigantisch succes.
De hedendaagse influencers, bekend van YouTube en TikTok, werden rond deze tijd geboren. Naast evenementen waar fans hun favoriete YouTube-helden konden ontmoeten, werden er in no time ook dergelijke events uit de grond gestampt voor makers die actief waren op Vine.
Zes seconden voor een video is natuurlijk niet heel lang, maar het zorgde ervoor dat de grote makers er echt creatief mee omgingen. De één pakte het aan met humor, de ander met special effects waar een derde zijn of haar video’s volledig om muziek liet draaien. Zoals ik eerder al zei: precies zoals op dit moment bij TikTok het geval is, dus.
Vanaf juni 2013 konden ook Android-gebruikers aan de slag met de app, waarna Vine in november ook nog eens voor de Windows Phone verscheen.
Waarom kwam er een einde aan?
Hoewel het succes rondom Vine erg groot was, had het platform wel zijn nadelen. Zo wilden de makers dicht bij henzelf blijven, waardoor de behoeftes van consumenten zo goed als genegeerd werden. Iets dat Instagram, rond die tijd hartstikke nieuw, een heel stuk beter deed.
De grote groei van Vine kwam tot een einde en steeds meer consumenten vertrokken naar Instagram. De applicatie liep niet heel erg snel leeg, maar Twitter (die de app overnam) zag dat de potentie steeds minder werd.
In oktober 2016 trapte Twitter de stekker uit de Vine-app. Hoewel de oude video’s nog altijd op de bijbehorende website te zien zijn, is het al jaren niet meer mogelijk om nieuwe video’s te plaatsen.
Is het plan van Elon Musk een goede?
Dat is dus precies waar Elon Musk, die met Twitter ook direct eigenaar is van Vine, verandering in wil brengen. Natuurlijk wil hij dat, want het succes van TikTok is vandaag de dag ongekend. Had Vine iets meer geluisterd naar zijn community en had Twitter er iets meer moeite ingestoken, is duidelijk hoe groot het platform had kúnnen zijn.
Hoewel het idee van Musk om Vine terug te brengen voor enthousiasme zorgt, zal het vooral voor nostalgische gevoelens opwekken. De gebruiker die de applicatie nooit heeft gekend en helemaal weg is van TikTok zie ik dan ook niet zo snel de overstap maken.
Het idee is dus heel erg goed, maar of Elon Musk daadwerkelijk TikTok uit kan dagen met Vine is de vraag. Eentje waar ik, helaas, het antwoord toch al een beetje denk te weten.
Boodschappen worden nóg duurder: met deze stijging dreigen leveranciers