Zuckerberg ontkent: ‘Winst Facebook gaat niet boven geestelijk welzijn gebruikers’
Het is een roerige week voor Facebook-topman Mark Zuckerberg. Naast de urenlange storing van maandagavond heeft het bedrijf ook te leiden onder beschuldigingen dat Facebook winst belangrijker zou vinden dan het beschermen van het welzijn van jonge gebruikers. Iets dat Zuckerberg stellig ontkent in een lange verklaring.
„Veel van de aantijgingen slaan nergens op”, schrijft Zuckerberg in een bericht op Facebook.
Facebook ontkent beschuldigingen over welzijn gebruikers
Het debat waar Zuckerberg naar verwijst is ontstaan na de waarschuwingen van Frances Haugen, een voormalig medewerker van Facebook. Zij deed gisteren haar verhaal in een speciale hoorzitting van een parlementscommissie in Washington. Volgens de vrouw weet Facebook uit eigen onderzoek dat zijn apps, zoals Instagram, de geestelijke gezondheid van jonge gebruikers schaadt. Zij doen daar echter niets of weinig aan, meent de oud-medewerker, en stellen het maken van winst boven sociale aspecten.
Zuckerberg schrijft dat deze beschuldiging „simpelweg niet waar” is. „Het argument dat we met opzet content verspreiden waarmee we mensen boos maken met als doel winst te maken, is onlogisch. Ik ken geen enkel techbedrijf dat producten maakt met als doel om mensen boos of depressief te maken.” De Facebook-topman vindt het nu eenmaal de realiteit dat jonge mensen technologie gebruiken. „In plaats van dat te negeren, zouden technologiebedrijven moeten zorgen voor een veilige ervaring die voldoet aan hun wensen.” Een doel waar Facebook volgens hem ‘extreem toegewijd’ aan werkt door alternatieve producten speciaal voor kinderen te ontwikkelen, zoals Messenger Kids.
Iets over een klikspaan
Ook noemt Zuckerberg in zijn verdediging dat de nieuwsfeed van Facebook onlangs is aangepast, waardoor mensen minder virale content te zien krijgen dan voorheen, en meer berichten van vrienden en familie. „We deden dat in de wetenschap dat mensen daardoor minder tijd op Facebook zouden doorbrengen, maar onderzoek heeft aangetoond dat het de juiste keuze is voor het welzijn van de gebruikers. Is dat iets wat een bedrijf dat alleen om winst geeft zou doen?”
En dat alles in slechts de eerste acht van de zestien alinea’s die Zuckerberg op zijn persoonlijke Facebookpagina publiceerde. In de reacties vallen mensen daarom vooral over de lengte van de verklaring: „Onderzoekers zeggen dat we een ontzettend klein concentratievermogen (5 tot 8 seconden) hebben op social media. Een maximaal aantal tekens in een bericht zou geen slecht idee zijn!”, grapt iemand. Een ander vraagt om een korte samenvatting van twee zinnen, waarop gereageerd wordt: „Hij zei iets over een klikspaan en hoe ze de stekker er tijdelijk uit moesten trekken om hun eigen sporen uit te wissen.” Lees de volledige verklaring van Zuckerberg hieronder:
Grappenmakers twitteren over urenlange storing Facebook: ‘Babyboom incoming’