Redactie Metro
Redactie Metro Tech 5 okt 2021
Leestijd: 2 minuten

Facebookstoring trof 3,5 miljard mensen, maar ‘data niet onbeschermd’

Urenlang konden gebruikers van Facebook, Instagram en WhatsApp gisteravond niet bij hun accounts. Grote kans dat ook jij het gemerkt hebt. Maar volgens Facebook zelf is er geen nood aan de man: de data van hun gebruikers waren tijdens de storing „niet onbeschermd”.

De apps Facebook, Instagram en WhatsApp kregen tussen tussen 17.30 en 17.45 uur te maken met een wereldwijde storing. Alle drie de apps zijn van het Amerikaanse Facebook, en hebben miljarden gebruikers. Rond middernacht was de storing bij Facebook en Instagram voorbij. Ongeveer een uur later werkte WhatsApp ook weer.

Storing Facebook, Instagram en WhatsApp

„Aan de grote community van mensen en bedrijven wereldwijd die op ons rekenen, onze excuses. We werken hard aan het herstellen van de toegang tot onze apps en diensten en kunnen verheugd melden dat ze weer terug online komen”, meldde Facebook via Twitter tijdens de storing. „Bedankt voor het geduld.”

Facebook-topman Mike Schroepfer zei eerder op de avond dat het bedrijf kampte met netwerkproblemen. Schroepfer waarschuwde dat het een poosje zal duren voordat alle diensten weer 100 procent werken en verontschuldigde zich daarvoor nogmaals.

‘Data niet onbeschermd’

Maar voor wie zich zorgen maakt over wachtwoorden, gegevens en dergelijke: geen stress. Althans, dat zegt Facebook zelf. Ze hebben namelijk geen tekenen dat data van gebruikers onbeschermd zijn geweest tijdens de forse storing. Het bedrijf wijst een defecte aanpassing aan de configuratie aan als de oorzaak van de uitval. Daardoor hadden zo’n 3.5 miljard gebruikers geen toegang tot hun social media en hun berichtendiensten.

„Onze technische teams zijn erachter gekomen dat veranderingen aan de configuratie van de routers die het netwerkverkeer tussen de data-centers coördineren de problemen hebben veroorzaakt. Die zorgden voor onderbrekingen in de communicatie en legden de diensten stil”, zei Facebook. Zowel Facebook als de diensten Instagram en WhatsApp verontschuldigden zich uitvoerig voor de langdurige uitval.

Veel meisjes en jonge vrouwen hebben last van valse informatie online: ‘Ik ging twijfelen aan mezelf’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.