Coronavirus zorgt voor toename Plague Inc.-spelers
Gamers hadden de link misschien al gelegd, maar ook in de cijfers is het nu wel duidelijk: het nieuwe coronavirus doet denken aan een computerspel van jaren geleden.
Het spel Plague Inc. kwam uit in mei 2012 en haalt momenteel ongekend hoge spelersaantallen. Waarom, vraag je je misschien af? Omdat het spel verdacht veel lijkt op het coronavirus dat in China is opgedoken en momenteel de wereld overgaat.
In het spel is het de bedoeling dat je een virus ontwerpt, waarmee je uiteindelijk de wereld overneemt. Wil je het spel winnen, dan heb je de volledige menselijke bevolking uitgeroeid (gefeliciteerd).
Spelletje
Nu hebben meer mensen de link tussen het spel en het virus gelegd, want de laatste maand wordt het spel opeens weer verdacht veel verspeeld. Waar er normaal gesproken een paar honderd spelers per dag de wereld proberen uit te roeien, is dat de laatste maand een gemiddelde van zo’n tweeduizend man.
Hey – our website and servers for multiplayer and custom scenarios are struggling to cope with very high player numbers. We are working hard and things should be running again by 4pm UK time. Sorry!
— Plague Inc. / Rebel Inc. (@NdemicCreations) January 24, 2020
De piek van het aantal spelers ligt op 17.889, blijkt uit de Steam Charts. Zoveel mensen hebben het spel nog nooit tegelijk gespeeld. Tevens is het een stijging van 206 procent ten opzichte van december.
De ontwikkelaar van het spel, NdemicCreations, benadrukt dat Plague Inc. maar een spelletje is en dat het niet gebaseerd is op wetenschappelijke modellen. Het spel heeft dan ook níet het antwoord om hoe virussen en ziektes zich verspreiden.
Volgens de ontwikkelaar is er wel vaker een piek in het aantal spelers te zien als er een dodelijk virus rondwaart. Tijdens de uitbraak van het Ebola-virus werd er ook bijzonder veel gespeeld, al was het bij lange na niet zoveel als nu.