Nieuw Insta-filter verpakt je hoofd als stuk vlees
De Nederlands-Braziliaanse kunstenaar Caio Vita heeft een nieuw Instagram-filter ontwikkeld. Nu is dat op zich geen supergroot nieuws, ware het niet dat het een wel zeer apart filter betreft, namelijk Instameat.
Hoofd verpakt
Met Insta-meat kan je je eigen hoofd verpakken als een stuk vlees in een supermarktverpakking. De filter is al een behoorlijk succes. Niet alleen omdat het er grappig uitziet, maar ook vanwege de boodschap erachter.
„Instameat begon met het idee dat we onszelf constant verkopen op social media”, vertelt Vita aan The Best Social Media. „Social media maakt een soort handelswaar van onze identiteit, en succes wordt gemeten met volgers en likes. Datingapps dragen ook een steentje bij aan het idee dat we vlees zijn, klaar voor consumptie.”
Andere visies
Hoewel dit Vita zijn visie achter het filter is, gebruiken andere groepen het op hun eigen manier. Zo zien veganisten en vegetariërs het als een manier om kritiek te leveren op de vleesindustrie.
In Brazilië is die interpretatie weer anders. „Daar hebben sommige mensen van kleur het filter gebruikt onder begeleiding van het nummer A Carne van Elza Soares. Dat nummer zegt ‘Het goedkoopste vlees op de markt is het zwarte vlees’. Het nummer gaat over politiegeweld en racisme tegen mensen van kleur in Brazilië.”