Facebook aangesproken op anti-vaccinatiereclames
Het is voor adverteerders ‘gewoon’ mogelijk om op Facebook hun advertenties gericht naar mensen te sturen die geïnteresseerd zijn in en voorstander van anti-vaccinaties. En daar wordt ook gretig gebruik van gemaakt, zo blijkt uit onderzoek van The Guardian.
Zo heeft Larry Cook een anti-vaccinatie Facebook-pagina gemaakt met reeds meer dan 150.000 leden. Het advertentiebudget dat door hem in die pagina gestoken is, ligt boven de 10.000 euro. Dat is flink als je je bedenkt dat je al voor een paar euro een advertentie kan maken.
Directe bedreiging
Het Democratische Congreslid Adam Schiff schreef deze week een brief, waarin hij Facebook, Instagram en Google streng toespreekt met betrekking tot dit soort advertenties. „Facebook en Instagram bevelen berichten aan die ouders ontmoedigen om hun kinderen te vaccineren. Dat is een directe bedreiging voor de volksgezondheid en de vooruitgang die is geboekt bij de aanpak van ziekten die door vaccinatie kunnen worden voorkomen."
Schiff hekelt daarmee ook het verdienmodel van de instanties. „Het is moeilijk te begrijpen waarom bedrijven reclame-inkomsten zouden aannemen om gevaarlijke en misleidende informatie te bevorderen."
The Guardian heeft Facebook naar een reactie gevraagd, maar het bedrijf reageerde niet. Wel gaf het in een eigen reactie aan dat het beter wil omgaan met „onjuiste zorg-gerelateerde informatie.”
900.000 euro
Er vallen inmiddels flink wat mensen onder de groep anti-vaxxers. Naar verluidt target je met zo’n groep 900.000 verschillende Facebook-accounts.