Facebook komt in actie tegen verkiezingsmanipulators
De rol van Facebook bij verkiezingen is veelbesproken geweest de voorbije jaren. Nepnieuws dat via het sociale medium makkelijk verspreid kon worden, zou de nodige invloed hebben gehad rondom een aantal belangrijke stemmingen, waaronder het Brexit-referendum en de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016.
Nieuwe middelen
Mark Zuckerberg en co hebben daarom aangekondigd dat ze ‘nieuwe middelen’ gaan inzetten om inmenging zoveel mogelijk te voorkomen. Die middelen gaan voor het eerst in de praktijk gebracht worden rondom de Europese verkiezingen in mei.
Volgens communicatie-chef Nick Clegg moeten pagina’s voortaan specifieke goedkeuring krijgen van Facebook om politiek campagne te voeren. „Alle politieke aankondigingen zullen bijgehouden worden in een bibliotheek die voor een periode van zeven jaar toegankelijk zal blijven voor het publiek.”
Ook zal het duidelijker worden aangegeven wanneer je zo’n bericht op Facebook leest. „We zullen een disclaimer toevoegen aan die publiciteit, met vermelding ‘betaald door’."
In Nederland vinden de Europese verkiezingen op 23 mei plaats. Hierbij mag Nederland 29 zetels in het Europese Parlement vullen. Drie meer dan in 2014 bij de vorige verkiezingen.