Schiphol onderzoekt Hyperloop-verbinding Frankfurt
Reizen van Amsterdam naar Frankfurt. Dat kan per auto, trein, vliegtuig, bus en met hyperloop? Dat is in ieder geval een optie die Schiphol beschikbaar hoopt te stellen in de toekomst. De luchthaven is samen met Hardt Hyperloop een onderzoek begonnen naar de haalbaarheid hiervan.
Niet alleen Amsterdammers en Frankfurters zouden hiervan snel gebruik kunnen maken, want het traject bevat ook enkele tussenstations. Met die stops doe je over de 450 kilometerlange route straks zo’n 50 minuten, zo is de verwachting.
Effectieve reiswijze
Dat is dus een buitengewoon effectieve reiswijze. Met de auto of trein doe je er toch al snel meerdere uren over, terwijl een vlucht door de lucht ongeveer even snel is, maar dan moet je veel meer tijd rekenen voor inchecken en dergelijke.
De Hyperloop heeft daarbij de potentie om het vervuilingsprobleem aan te pakken. Vooral korte (Europese) vluchten per vliegtuig liggen zwaar onder vuur. Ze zijn namelijk een aanslag op het milieu. Echter is het vrijwel altijd een veel snellere en vooral goedkopere optie dan de trein.
UNStudio maakte onlangs het eerste model voor een Hyperloopstation. ,,Het Hyperloopsysteem heeft het potentieel om meerdere uitdagingen tegelijk aan te pakken”, vertelt Ren Yee, verbonden aan UNStudio, tegen Scientias. ,,Met de globalisering is de onderlinge afhankelijkheid van verschillende landen ontstaan – economisch, politiek en sociaal. Wij geloven dat de Hyperloop ons bij al deze uitdagingen kan helpen. En het ontwerp van de hub speelt hierbij een belangrijke factor.”
1000 kilometer per uur
Voor zij die nog onbekend zijn met het begrip Hyperloop. De Hyperloop bestaat uit een lange afgesloten tunnel, waar mensen in capasules doorheen worden geschoten. Door magnetische levitatie (het laten zweven van de capsule) hebben de capsules bijna geen luchtweerstand en kunnen ze – althans theoretisch – snelheden behalen van duizend kilometer per uur.