4K tv-zender met stunts op straat gelanceerd
Met straatraces en spectaculaire demonstraties in Amsterdam heeft Insight TV haar officiële launch In Nederland gevierd. De nieuwe TV-zender en streaming service belooft millennials superscherp beeld, actiesport en influencers. ‘s werelds eerste 4K UHD-zender is nu in ons land te zien.
Zijn we ons nog bewust waar ons eten vandaan komt? In het nieuwe programma Travel with a Goat, binnenkort uitgezonden op Insight TV, komt die vraag aan bod. Twee foodbloggers maken een reis van drie dagen met een geit die voor de slacht is bedoeld. Ze raken in meer of mindere mate gehecht aan het dier. Na de reis komen ze aan bij de slager en staan ze voor de moeilijke keuze: wat nu?
Het is een van de programma’s dat binnenkort te zien is op het wereldwijde tv-kanaal. Insight TV is volledig 4K en zorgt zorgt daarmee als entertainmentkanaal voor een primeur. 4K wordt ook wel ultra-hd (UHD) genoemd, en richt zich volledig op millennials.
„De opmars van 4K-tv’s gaat snel”, zegt Frank le Mair, uitvoerend producent bij Insight TV. „Maar een zender die zich volledig op echte programma’s in 4K richt, was er nog niet.”
En dus sprongen de Nederlandse initiatiefnemers drie jaar geleden in dit gat. Ze ontwikkelden een zender en streamingsdienst die qua beeld haarscherp is. Inmiddels is Insight TV in 21 landen te zien en nu is Nederland aan het rijtje toegevoegd.
Insight TV heeft Nederlandse roots. Waarom lanceren jullie nu pas in ons land?
„Het hoofdkantoor zit in Nederland. Maar Nederland is op 4K gebied nog een kleine speler. In landen als Zuid-Korea, China en Japan, ook Duitsland en Groot-Brittannië zijn ze daarin veel verder. Simpel gezegd kan daar meer data door kabeltjes in de grond, waardoor het makkelijker te streamen is. Maar inmiddels kunnen we er ook in Nederland niet meer omheen. Ook hier is nu behoefte aan haarscherp beeld.”
Beeld is zeker belangrijk. Maar wat kunnen we qua inhoud verwachten?
„Veel actiesport, entertainment en lifestyle. Je zult geen spelprogramma’s in studio’s zien. We zijn veel buiten, zodat de kleuren die je met 4K krijgt, prachtig tot zijn recht komen. Verder zal je bij ons geen sportuitslagen zien, maar juist de verhalen achter de sporters. We zoeken het bijvoorbeeld in extreme sporten, zoals wingsuit flying of big wave surfing, maar ook de motor- en autosport en natuurlijk voetbal. Eigenlijk alles waar een bijzonder verhaal te vertellen valt en wat er ook nog eens lekker uitziet. En 4K-UHD-kwaliteit maakt het dan nog intenser.”
Hoe denken jullie de millennial, die steeds minder lineair tv kijkt, te kunnen bereiken?
„Natuurlijk kijken we allemaal naar YouTube en dat zullen we blijven doen. Sterker nog, we nemen YouTube-fenomenen ter harte en maken daar grotere producties omheen. Een voorbeeld is de F2 Football Freestylers die bij Insight TV een voetbalreis door Europa maken. En we geven YouTube-held Ken Block de ruimte om zijn verhaal te vertellen in Road to Gymkhana Grid, een prachtige film. Het verschil is ook: op YouTube zijn heel veel video’s qua beeld crappy. Bij ons is de inhoud uniek, maar de beeldkwaliteit is daarnaast ook schitterend. En kijkers kunnen bij ons niet alleen terecht via KPN, maar we hebben ook een app. Zodra je een keer de sprekende beelden van 4K hebt gezien, wil je daarna echt niet meer anders.”