Netflix test met reclameblokken
Het filmaanbod is hier en daar wat karig, en grote series verdwijnen binnenkort zeer waarschijnlijk van de server. Maar een van de grootste argumenten om Netflix aan te schaffen blijft overeind: er is geen reclame. Toch kan daar binnenkort verandering inkomen.
De streamingsdienst test namelijk of het geen advertenties in kan voeren, schrijft Het Laatste Nieuws. Gebruikers zijn er niet blij mee.
Promofilmpjes
De reclames zijn promofilmpjes voor programma’s die ontwikkeld zijn door Netflix. Tussen bijvoorbeeld verschillende afleveringen van series, worden andere programma’s gepromoot. De streamingsdienst beaamt dat er dergelijke tests lopen. „Dit is een vervolg op de videopreviews die het enkele jaren geleden invoerde”, klinkt het in een statement. “We zagen dat die de zoektijd van onze gebruikers drastisch verminderden. We bekijken nu of die extra aanbevelingen gebruikers nog sneller naar content kan leiden die hen interesseert.”
Uitzetten
Het is nog de vraag of de reclames uiteindelijk bij iedere gebruiker terecht gaat komen. TotaalTV schrijft dat Netflix wel vaker nieuwe functies test die niet allemaal bij elke abonnee terecht komen. Het concept wordt vooralsnog bij een klein percentage van de gebruikers getest en er is een optie tot het overslaan van de reclames. Via deze webpagina kan deelname aan het testtraject uitgezet worden. Mocht Netflix beslissen dat reclames definitief onderdeel worden van de videodienst, dan kan het niet op deze manier uitgezet worden.