Waarom de ene webwinkel duurder is dan de ander
Stel: je bent toe aan een nieuwe smartphone en besluit daarom een nieuwe te kopen. Als je dan online kijkt op prijsvergelijkingssites, zie je behoorlijk wat verschillen: waar de ene winkel je nieuwe telefoon voor 380 euro van de hand doet, verkoopt de andere website hem voor bijna 425 euro. Waar komt dat grote verschil vandaan?
„Dit is wat we prijsspreiding noemen”, vertelt Ting Li. Zij is professor Data Analytics aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit Rotterdam. „Dat is dus wanneer aanbieders verschillende prijzen vragen voor hetzelfde product. Dat bestaat al heel lang, maar nu zie je het door dit soort sites een stuk beter. In één oogopslag zie je dat er een groot verschil in prijzen zit.”
Extra service
Dat is dan makkelijke winst voor de goedkoopste sites, zo zou je zeggen. Maar volgens Li ligt dat ingewikkelder. „Niet iedereen zal voor de laagste prijs gaan. Veel mensen wel, maar zeker niet iedereen. Sommige mensen zullen ook voor een aanbieder van een hogere kwaliteit gaan.” Dat is ook onderdeel van het verdienmodel van grotere spelers, zoals Coolblue. „Bij hen krijg je je pakketje bijvoorbeeld de volgende dag op de deurmat. Veel mensen zijn bereid om voor die extra service wat meer te betalen.”
Ook de bekendheid en betrouwbaarheid van de winkel spelen een grote rol. Li: „Dat hangt natuurlijk wel af van het product. Als je een USB-stick koopt, dan maakt het niet zo veel uit. De prijs is lager en daardoor is het absolute prijsverschil ook kleiner, meestal maar een paar euro. Maar als je een iPhone X koopt, een product dat meer dan 1000 euro kost, kun je je afvragen of een goede, betrouwbare winkel iedere klant zomaar 20 procent korting kan geven. En met zo’n duur product wil je graag een goede klantenservice hebben als er iets niet goed is. De prijs is maar een van de factoren die men in acht neemt. Ook andere factoren, zoals de bekendheid en de recensies van de winkel waar ze het kopen, spelen een rol in de keuze voor een bepaalde winkel.”
Duitsland
Een van de winkels die zijn producten steevast goedkoop aanbiedt, is Telefoonwereld.nl. In vergelijking met concurrenten zijn zij vaak minstens 10 procent goedkoper. Volgens Jayhlayla van Telefoonwereld.nl komt er niets illegaals aan te pas, maar gebruikt de winkel een slim trucje om de prijs te drukken.
„Wij halen onze telefoons uit Duitsland. En in andere Europese landen zijn de telefoons een stuk goedkoper dan in Nederland, omdat hun inkoopprijzen ook weer lager zijn. Dat is eigenlijk waarom wij zo goedkoop zijn: wij krijgen de telefoons voor zo een lage prijs dat we ze ook weer voor een lage prijs kunnen aanbieden”, aldus Oudeman.
Daar zitten wel kleine nadelen aan verbonden. „Het zijn gewoon Europese telefoons en je krijgt ze gewoon netjes verpakt via PostNL. Maar je moet bij de instellingen de taal wel even naar Nederlands instellen. En je krijgt geen Nederlandse handleiding. Voor de rest zijn het dezelfde telefoons van dezelfde merken met dezelfde hardware.”