Mensen met reclamezuil bekijken? Dat mag niet zomaar
De Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwt dat het observeren van voorbijgangers van reclameborden op treinstations niet zomaar mag. Met het ingaan van de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) moeten mensen toestemming geven als hun gegevens worden verwerkt. Dat gebeurt in dit geval vrij vaak.
Er zijn volgens de Autoriteit drie scenario’s mogelijk. Ten eerste kunnen ze direct op de persoon afgestemd zijn. Brillendragers zouden dan bijvoorbeeld advertenties van opticiens te zien krijgen en iemand met een Macbook in z’n hand krijgt eerder een iPhone-reclame te zien. Ten tweede kunnen de advertenties ook indirect op de voorbijgangers afgestemd worden aan de hand van kenmerken als leeftijd, lengte en geslacht. Als laatste kan men alleen tellen hoeveel mensen er daadwerkelijk voorbijkomen, zodat bijvoorbeeld bekend wordt op welk tijdstip van de dag de reclamezuil het meest wordt gezien.
Infraroodcamera
Alleen in het laatste geval zou de exploitant van de reclameborden gebruik kunnen maken zonder het verwerken van persoonsgegevens. In dat geval is er geen toestemming van de passanten nodig. Denk bijvoorbeeld aan een infraroodcamera, waar op de beelden alleen te zien is dat er mensen voorbij komen en niet wie de mensen zijn.
Sinds de invoering van de AVG zijn de regels voor het verzamelen van persoonsgegevens veel strenger geworden. Er moet nu altijd een grondslag zijn om gegevens te verzamelen. Een mogelijke grondslag is toestemming. Verder moet ook duidelijk zijn welke gegevens de adverteerder verzamelt en waarvoor hij ze gebruikt.