Hotels doodmoe van influencers: 20 verzoeken per dag
Ze zijn er klaar mee. Veel voornamelijk luxe hotels worden om de haverklap benaderd door influencers en vooral zogenaamde influencers of ze gratis mogen verblijven in hun accommodatie. De aanvragen komen ze inmiddels de neus uit.
Overlopende mailbox
Natuurlijk is de branche er zelf mee begonnen. Voornamelijk Instagrammers met veel volgers mochten in ruil voor een paar mooie kiekjes een paar nachten ergens verblijven. Kate Jones ervaart als hoofd marketing van een vijfsterrenresort op de Malediven dat de rollen tegenwoordig omgedraaid zijn. Haar mailbox loopt over.
„Iedereen met een Facebook-account noemt zich tegenwoordig een influencer”, zegt ze enigszins cynisch tegenover the Atlantic. „Ze zeggen dan dat ze tien dagen hier willen blijven in ruil voor twee foto’s op Instagram voor tweeduizend volgers. Maar ook Facebook’ers met zeshonderd vrienden die claimen een influencer te zijn.”
All-inclusive
Vaak zijn het bovendien vrij inhoudsloze aanvragen. „Ik wil graag met jullie samenwerken”, staat er dan in de mail. „En verder geven ze helemaal geen uitleg, behalve dat ze verwachten een dag of vijf, zes, zeven hier all-inclusive te kunnen verblijven. En dat terwijl Malediven geen goedkope locatie is.”
Volgens Jones zijn circa tien procent van de verzoeken het bekijken waard en dan wordt er natuurlijk lang niet op elk van die mails positief gereageerd. Sommige hotels nemen niet eens de moeite meer. Na een rel eerder dit jaar zijn vloggers zelfs niet meer welkom in het bekende the White Moose Café in Dublin. Daarin is hij inmiddels niet meer de enige.
Claimbare term
Jack Bedwani komt als brandconsultant bij tal van hotels langs. „Ze krijgen op een dag vaak twintig directe verzoeken binnen. Het netwerk is zo breed en de term influencer is zo makkelijk te claimen. Gelukkig kan je de profs snel van de amateurs scheiden. Sommige berichten zijn heel kaal en direct geschreven, alsof ze een vriend snel een bericht je sturen. Ze geven geen enkele reden op, waarom ze in hen als gast moeten investeren.”
Toch erkennen veel hotels wel het nut van influencers, waarmee ze makkelijk een nieuwe groep bereiken. Er zijn zelfs hotels die erop inspelen met aparte toelatingsformulieren. Als influencer kan je dan bijvoorbeeld je plannen, je doelen en je bereik invullen in de hoop dat je aanspraak maakt op korting of zelf een gratis verblijf.
Bots als fan
Bij het resort van Jones op de Malediven zijn ze in ieder geval heel streng en doen ze goed research. „Er zijn tegenwoordig ook veel influencers die bots kopen of aantrekken, die moeten we er wel uit filteren.”
Overigens hebben niet alleen de hotels, maar ook de echte influencers er last van, zegt Joe Miragliotta, die zelf fanatiek blogt over zijn belevenissen. „Af en toe zien we berichten voorbijkomen, van ‘moet je dit zien, kan je geloven dat die me vraagt om hier gratis te verblijven?’ Dat straalt ook negatief op ons af.”
Elevator pitch
Zelf bereidt Miragliotta elke aanvraag heel goed voor als een soort elevator pitch. „Weet wie je lezers en je volgers zijn. Als je dat niet weet, dan heeft een merk geen interesse in jou. Al heb je honderd miljoen followers, dan nog willen zij weten wie het zijn.”
Zijn collega Zach Benson benadrukt dat je ook slim moet zijn en niet alleen aan je eigen kanalen moet denken. „Je kan ook aanbieden om iets te filmen of foto’s te maken voor hun website. Dat scheelt hun weer, zodat zij niet een duur bedrijf daarvoor hoeven in te huren.” Benson geeft bovendien trainingen aan de medewerkers van de hotels over hoe ze bijvoorbeeld hun social media goed kunnen inzetten. „Maar ik heb het idee dat veel influencers het voelen alsof ze ergens aanspraak op maken. Ze denken met het minimale het maximale te kunnen bereiken.”