Bedrijfsleiders worstelen vaak met lezen van data
Bedrijfsmanagers kunnen data vaak niet op een goede manier interpreteren. Dat schrijft softwarebedrijf Qlik in een persbericht. Door de slechte omgang met data is het vaak moeilijker om de goede vragen te stellen aan computersystemen.
Volgens onderzoeksburea Gartner is zogenaamde ‘data literacy’, oftewel hoe goed iemand data kan lezen, de belangrijkste vaardigheid op de werkplek. Toch schieten de meeste beleidsmakers binnen bedrijven hierin tekort: maar liefst 76 procent van de leidinggevenden zegt niet in staat te zijn data op een goede manier te interpreteren.
Europa
Het probleem doet zich het meest voor in Europa: daar twijfelt 83 procent van de leidinggevenden aan zijn datavaardigheden. De regio Azië/Stille Oceaan volgt met 80 procent op de voet. De Verenigde Staten doen het met 67 procent relatief een stuk beter.
De cijfers zijn zorgelijk te noemen, vindt Jordan Morrow van Qlik. Data wordt namelijk meer en meer bepalend voor de concurrentiepositie van bedrijven: „Internationale bedrijven gebruiken data om inzichten te verwerven waarmee ze de markt kunnen veroveren. Voor succes in dit digitale tijdperk is het noodzakelijk dat werknemers zich de taal van data eigen maken."
Verder stelt Morrow dat het nog niet te laat is voor leidinggevenden die nog niet goed genoeg zijn in het lezen van data. Er is nog wat tijd. „Maar als je echt concurrentievoordeel wilt halen, moet je nu wel snel aan de slag."