Zelfrijdende auto’s nu ook op kleine landweggetjes
Leuk al die zelfrijdende auto’s, maar zie jij ze al de kleine landweggetjes opstruinen of over onverharde wegen hobbelen? Wij nog niet. Maar daar lijkt nu verandering in te komen door de nieuwe techniek die de universiteit MIT (Massachusetts Institute of Technology) heeft ontwikkeld voor de wagens. Het zogenaamd MapLite.
Staat niet op de kaart
Tot dusver werken alle zelfrijdende auto’s met kaarten, maar daar is lang niet elke weg op terug te vinden. Door de vervoersmiddelen aan de hand van GPS en een bepaalde sensortechnologie te laten rijden, kunnen ze makkelijker de kleine landweggetjes betreden en vooral ook vinden. Want dat laatste is op dit moment nog een probleem.
Met behulp van LIDAR wordt dat opgelost. Met de sensoren weet het razendsnel een 3D-kaart van de omgeving te maken. Zo kan het perfect inschatten waar de weg ophoudt en de berm begint. Hierdoor kan de auto zich perfect voortbewegen over wegen waarvan geen goede 3D-kaart beschikbaar is.
30 meter
Bij de testen die er gedaan zijn met MapLite werd duidelijk dat er op deze manier al zo’n 30 meter vooruitgekeken kon worden. Dat is een stap, maar ook de onderzoekers beseffen dat er nog meer zal moeten gebeuren om de techniek perfect te laten zijn.
,,De reden dat een dergelijke kaartloze aanpak nog niet eerder is gedaan, is omdat het over het algemeen veel moeilijker is om dezelfde accuraatheid en betrouwbaarheid te krijgen als bij gedetailleerde kaarten”, zegt Teddy Ort, een van de onderzoekers. ,,Een systeem als dit dat kan navigeren met alleen de sensoren aan boord, toont de potentie van zelfrijdende auto’s die om kunnen gaan met de wegen die niet in kaart zijn gebracht.”
De bergen in
Op dit moment focust de techniek zich vooral op kleine vlakke wegen. Bergpassen en hellingen goed nemen dat is nog een ander verhaal. Ook is het nog even afwachten hoe het systeem zich houdt bij sneeuw en andere slechte weersomstandigheden.