Merel Driessen
Merel Driessen Tech 4 mei 2018
Leestijd: 2 minuten

Moeten we straks voor Facebook betalen?

Facebook maakte vrijdag bekend onderzoek te gaan doen naar een betaalde versie van het sociale netwerk. Het zou dan mogelijk worden dat gebruikers een abonnement nemen en in ruil daarvoor geen advertenties te zien krijgen. Maar hoe realistisch is het dat we straks gaan betalen voor Facebook?

„Het lijkt me geen realistisch scenario”, vertelt social media expert Elja Daae aan Metro. „Het past totaal niet bij de filosofie van Mark Zuckerberg om te betalen voor Facebook. Hij wil namelijk dat iedereen over de wereld het kan gebruiken.” Daae legt uit dat het voor ons Nederlanders misschien geen probleem is om vijf euro neer te leggen om Facebook te kunnen gebruiken. „Maar voor iemand in de Filipijnen wel.”

Geen oplossing

In ruil voor het betalen van geld aan Facebook, zouden gebruikers geen advertenties meer te zien krijgen. Maar daar zit het probleem volgens Daae niet. „Mensen vinden het op zich helemaal niet erg om advertenties te zien op Facebook. Ze zien ook advertenties op bijvoorbeeld de website van Metro. Het probleem is hoe Facebook omgaat met de data van mensen.” Daae vertelt dat mensen zich door het al het nieuws rondom Facebook pas beseft hebben hoeveel data ze geven aan adverteerders. „Hierdoor probeert Facebook een soort antwoord te bieden op de onrust die is ontstaan.”

Bovendien is het niet zo dat gegevens wél privé blijven als we moeten betalen voor Facebook. Het sociale netwerk gebruikt het surfgedrag van gebruikers sowieso. „Daarmee bepalen ze wat je wel en niet op je tijdlijn te zien krijgt. Als je alles te zien zou krijgen wat mensen en bedrijven publiceren op Facebook, zou je sowieos niet meer terugkomen. Dan is het veel te vol. Het is natuurlijk wel een ander verhaal of Facebook deze gegevens ook aan adverteerders geeft of niet.”

Transparantie

Als Facebook wel een betaalde versie zou invoeren, zou dat ook een hoop veranderen voor de inkomstenbron van het netwerk zelf. Nu halen ze hun geld uit de advertenties. „Die advertentiemarkt kunnen ze de hele tijd laten groeien door bijvoorbeeld nieuwe adverteerders aan te trekken. Als mensen een abonnement voor een advertentievrij Facebook moeten nemen, moet Facebook een heel nieuwe categorieproducten gaan maken. Als jij wel voor Facebook betaalt en ik niet, wat betekent dat dan voor ons contact?”

Daae denkt dat Facebook andere oplossingen moet zoeken voor de onrust rondom het sociale netwerk. „Facebook zou veel transparanter moeten worden over wat ze van hun gebruikers weten, van hen verzamelen en wat adverteerders met die gegevens doen. Ze willen gebruikers misschien de mogelijkheid geven om data van zichzelf te wissen. Als ze dat doen, komen ze hun gebruikers al tegemoet in heel veel zorgen die zij hebben.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.