In Zweden laadt je elektrische auto op aan de weg
Het is één van de grote nadelen van het aanschaffen van een elektrische auto: de accu gaat niet onbeperkt mee. Nou gaat benzine dat natuurlijk ook niet, maar op dit moment nog wel langer dan een accu.
Overal ter wereld wordt hard aan een oplossing gewerkt, met bijvoorbeeld steeds meer oplaadpunten overal in de stad. In Zweden gaan ze nog een stapje verder. Daar hebben ze een weg gecreëerd waar je je elektrische auto aan oplaadt door er overheen te rijden, schrijft CNN.
Testperiode
De weg is donderdag geopend voor een testperiode. Het format doet een beetje denken aan een achtbaan, of een racebaan van vroeger. In het midden van de weg zit namelijk een metalen geul waar een uitsteeksel onderaan je elektrische auto contact mee kan maken. Zodra deze twee onderdelen contact hebben, laadt je auto op tijdens het rijden.
#Electricroad promises to lower carbon emissions in Sweden. #eRoadArlanda https://t.co/Jqr7h1mH7t pic.twitter.com/uczTdPHAze
— ACerS (@ACerSNews) April 25, 2018
Het is het eerste Scandinavische land dat deze nieuwe technologie introduceert. Dat is niet zo gek, want Zweden heeft zichzelf een doel gesteld: voor 2030 moeten alle auto’s fossiele brandstof vrij zijn. Oftewel: geen stinkende benzine auto’s meer op de weg binnen 12 jaar. Zo’n weg waaraan je je auto kunt opladen, zou voor veel mensen de stap om een elektrische auto te kopen kleiner kunnen maken. Je hoeft dan namelijk niet meer bang te zijn dat je stil komt te staan.
Flexibel
Op dit specifieke weggedeelte gaat het om een flexibele arm die de auto met de baan verbindt, waardoor je dus nog steeds vrij over de weg kunt bewegen. De weg is ongeveer twee kilometer lang en bevindt zich op zo’n dertig minuten afstand van Stockholm, perfect dus voor iedereen die vanuit de grote stad op pad gaat.
Charging while driving – eRoadArlanda in Sweden has completed 1.25 miles of electrified road on a public highway near Stockholm that charges #electricvehicles as they drive on it: https://t.co/6IwpUdM4je #CMSAutotech
— CMS Autotech (@CMS_Autotech) April 26, 2018
Het nieuwe project kostte nu een flinke zak geld: ongeveer 6,4 miljoen, maar als de overheid in Zweden besluit dat deze proef geslaagd is en meer wegen zoals deze aanlegt, zal het ongeveer 1 miljoen per kilometer kosten. Het is overigens niet zo dat er continu stroom op de baan staat. Je krijgt geen schok als je het metaal aanraakt, de elektriciteit wordt alleen doorgegeven als de auto contact maakt via de speciale arm.