Smartphoneverbod: ‘Je bent op school om te leren’
In Frankrijk deze week een smartphoneverbod op scholen afgekondigd. Kinderen tot en met 15 jaar mogen geen gebruik maken van hun telefoons op school. Alleen op zogenaamde lyceums (vanaf 16 jaar) mag de telefoon nog mee naar school. Metro sprak Michelle van Dijk. Zij is teamleider van de bovenbouw van de vwo-leerlingen aan het Libanon lyceum is en schreef eerder al een blog over de smartphone op school.
Zij vindt het verbod een goede zaak, maar denkt niet dat Nederland snel volgt. „De enige manier om dit goed te doen, is om dit overal te verbieden. Maar in Nederland zijn we niet gewend dat de politiek zich in zo’n grote mate bemoeit met het onderwijs. Maar ik zou echt niet weten hoe het anders moet. En het is echt nodig om aan te geven wat school is en wat vrije tijd is en zo grenzen te stellen die kinderen op die leeftijd nog niet kunnen stellen. Je bent op school om te leren, zo simpel is het."
En omdat de politiek waarschijnlijk niet zal ingrijpen, ligt de bal nu bij de scholen. Ook daar zitten echter wat haken en ogen aan, beweert Van Dijk. „Ik denk wel dat er de komende jaren meer scholen zullen komen die een dergelijke maatregel nemen. Maar die scholen vinden het ook heel eng. Het gaat toch om je imago als school. Kinderen kiezen voor jouw school en dat is jouw bestaansrecht. Als niet genoeg kinderen zich voor jouw school aanmelden, kun je de school opdoeken."
Leuker met verbod?
Een veelgehoord argument tegen een verbod als dat in Frankrijk is dat smartphones gebruiken voor pubers alleen maar leuker wordt als het tegen de regels is. Arnoud Wokke voorspelt bijvoorbeeld in zijn boek I love/hate smartphones: “Telefoonverboden hebben (dan) geen zin: voor al die pubers wordt het overtreden van de regels dan een spannend spel. We zullen de komende jaren met onze ogen moeten rollen en moeten wachten tot deze fase overgaat.”
Klinkklare onzin, aldus Van Dijk: „Het slechtste argument bij welke discussie dan ook", vertelt zij. „Verboden werken wel degelijk voor het besef van de normen en waarden in het gebruik. Natuurlijk zijn er pubers die dat verbod proberen te ontwijken, maar de boodschap met een verbod is: het hoort niet. Dat besef kweken, dat effect heeft een verbod ook."
En hoewel de overheid volgens Van Dijk niet zo snel een verbod zal afkondigen, is het volgens haar wel mogelijk dat ze op een andere manier helpt bij dat besef kweken. „Volgens mij gaan de prestaties van slecht lerende kinderen er door de smartphone 14 procent op achteruit. Dat is gewoon een niveau verschil, bijvoorbeeld tussen havo en vwo. Daar kunnen ook politici niet blij mee zijn. Dus het kan zijn dat de politiek het ook bij ons als scholen op de agenda probeert te zetten. Maar wij zijn daar natuurlijk allang mee bezig."