ProRail wil volgend jaar zelfrijdende trein testen
ProRail wil in 2018 minstens één proef uitvoeren met een zelfrijdende trein. Dat zegt het bedrijf op de eigen website. De spoorbeheerder noemt het zelf een ‘goed voornemen’.
ProRail wil de proef uitvoeren op de Betuweroute. Dat is een goederenlijn die beveiligd is met het zogenaamde EMTRS-systeem. Dat systeem ondersteunt het automatisch rijden beter dan klassieke beveiligingssystemen.
ATO
Het systeem dat ProRail bij de trein gaat gebruiken heet Automatic Train Operation, oftewel ATO. Dat systeem kan de handelingen aan de hand van een niveau ‘een beetje’ zelfstandig (niveau 1) tot ‘volledig’ zelfstandig (niveau 4) uitvoeren.
ATO heeft ten opzichte van rijden zonder automatische systemen verschillende voordelen. De treinen kunnen bijvoorbeeld dichter op elkaar rijden. Dat zorgt er ten eerste voor dat er meer capaciteit op het spoor groter wordt. Ook daalt het energieverbruik, omdat treinen minder stops maken en gelijkmatiger rijden.
Uiteindelijk wil ProRail samen met marktpartijen zoveel mogelijk te leren van de proeven en de opgedane kennis te delen met andere partijen. Zo wil het bedrijf de innovatie rondom ATO een stimulans geven.