Netflix nog dieper in je brein dan je al dacht
Dat je mega verslaafd bent aan Netflix en met dit koude weer het liefst de hele dag bingewatcht op de bank is absoluut geen nieuws. Dat de streaminggigant slim is en ervoor zorgt dat jij precies te zien krijgt wat je wil zien is al iets interessanter, maar wist je ook dat series en films er bij jou gewoon echt heel anders uitzien dan bij je vrienden?
Een stapje verder
De bloggers van The Netflix Tech Blog leggen in hun artikel uitgebreid uit hoe Netflix niet alleen films en series uitlicht die bij jouw smaak passen, maar ze zorgen er ook nog voor dat de plaatjes en teksten worden aangepast op wat jou bevalt. Het is dus niet alleen zo dat je ongeveer veertien keer The Notebook voorbij ziet komen als je vaak romantische films kijkt, de thumbnails die je ziet van andere films zijn hoogstwaarschijnlijk ook de romantische shots uit die film en/of serie omdat de streaminggigant weet dat je dat aantrekkelijk vindt.
Netflix zelf noemt dit ‘personalized recommendation’ wat dus neerkomt op suggesties naar jouw smaak. Dit is al tijden een gebruikelijk systeem voor grote bedrijven, waaronder bijvoorbeeld Facebook. Jarenlang werd dit fenomeen volgens de schrijvers ingezet om specifieke titels op het juiste moment aan de juiste kijker voor te schotelen. Want het lijkt simpel, maar het platform kent duizenden titels en nog veel meer gebruikers. Knoop de juiste eindjes dan maar eens aan elkaar.
Nieuwe films
Dat je bij je vriend of vriendin op de bank dus ineens ‘nieuwe’ films en/of series ontdekt klinkt logisch, maar dat precies dezelfde serie er anders uit ziet? Dat doen de bloggers nu pas uit de doeken. Want het is allemaal leuk en aardig om iemand die vaak komedies kijkt een grappige film te laten zien als deze persoon Netflix opstart, maar waarom zou je er ook daadwerkelijk op drukken?
Nou, bijvoorbeeld omdat je favoriete acteur op de thumbnail staat. En wie jouw favoriete acteur is, dat weet Netflix. Als jij vaak films kijkt waar Jim Carrey in speelt kunnen er nog zoveel andere acteurs in de gesuggereerde film zitten, op de thumbnail die jij te zien krijgt staat Jim Carrey. De bloggers noemen dit ‘visual evidence’. Bewijs voor jouw hersenen dat je dit een leuke film zal vinden, want je favoriete acteur zit erin!
De twee voorbeelden komen samen in bovenstaande afbeeldingen. Iemand die veel romantische films kijkt, krijgt als resultaat daarvan een andere thumbnail voor de film ‘Good Will Hunting’ dan iemand die veel komedies heeft gekeken. Deze persoon krijgt namelijk geen kussende mensen te zien, maar Robin Williams, een bekende comedian die in dezelfde film speelt. Nadelen
Je favoriete leverancier van ongelimiteerde luiheid geeft ook toe dat er nadelen zitten aan het veranderen van de afbeeldingen en teksten. Want wat nou als je de ene dag langs een film scrolt en denkt ‘hee wel interessant, later even naar kijken’ en je op dat latere moment de film niet meer herkent omdat er een andere thumbnail is ingesteld door Netflix, omdat je dus bent doorgescrold de eerste keer. Vanuit je televisie of laptop letterlijk je brein lezen gaat namelijk nog net niet.
Hiermee lopen ze een kans mis om jou die ene film te laten zien. Dit gat kunnen ze alleen maar oplossen door de komende jaren nog veel meer data te verzamelen uit jouw kijkgedrag.
Lekker belangrijk?
Maar oke, je weet nu dat Netflix je probeert te brainwashen met meer en meer shows. Is dat belangrijk? Een beetje wel, blijkt uit onderzoek van professor Robert F. Potter van de University of Indiana. In dit onderzoek vertelt de professor dat uit een enquête van Netflix zelf blijkt dat 61 procent van de gebruikers regelmatig twee tot zes afleveringen van dezelfde serie in een keer kijkt. Bingewatchen dus.
Precies wat de streamingdienst wil bereiken volgens de professor. Dat lukt ze door een combinatie van goede suggesties zoals hierboven uitgelegd en automatisch doorgaan naar de volgende aflevering als jij te lui bent de afstandsbediening te pakken, naar de tv te richten en op de uitknop te drukken. Ook schrijvers houden je aandacht bij de tv door goede cliffhangers in hun show te verwerken. Het gretige bingewatchen dat vervolgens ontstaat, is slecht voor je gezondheid, vertelt Potter.
Blokje om
Er blijkt namelijk dat mensen die zich het meest depressief voelen, ook de grootste drang hebben om te bingewatchen. Daarnaast bleken spannende cliffhangers en het staren naar een scherm zelfs de beste slapers slechter te laten slapen. Ook voor je lichamelijke gezondheid is zo’n streamingmarathon geen pretje: volgens de studie heeft een vrouw van middelbare leeftijd door een uur onderuit gezakt tv kijken al 23 procent meer kans op obesitas. Maak dus gerust even een ommetje naar je vrienden om zelf uit te testen of ook jullie verschillende thumbnails zien.