Imre Himmelbauer
Imre Himmelbauer Tech 16 okt 2017
Leestijd: 3 minuten

Zijn elektrische auto’s écht goed voor het milieu?

Over acht jaar is drie op de vijf nieuw verkochte auto’s in Europa, de VS en China elektrisch of hybride, zo meldt een persbericht van het ANP. Goed nieuws voor het milieu, zou je zeggen. Dat ligt echter genuanceerder, want ook elektrische auto’s zijn op bepaalde manieren niet goed voor het milieu.

Elektriciteit

Het meest voor de hand liggende argument voor Tesla’s en andere elektrische auto’s is dat ze op elektriciteit rijden en daardoor geen CO2 uitstoten. Dat is in zekere zin waar, maar ook de elektriciteit moet ergens vandaan komen. Zo kan je woonplaats de ‘groenheid’ van je elektrische wagen behoorlijk beïnvloeden. In een land als Paraguay, dat vijf keer meer hydro-elektriciteit opwekt dan het gebruikt, is de emissie met 70 gram CO2 per kilometer laag, ongeveer hetzelfde als een auto die 1 op 33 rijdt. Maar in landen als Indonesië (398 g CO2/km) Zuid-Afrika (318 g CO2/km) en Australië (292 g CO2/km) is de uitstoot door het geringe gebruik van groene energie alsnog vrij hoog, blijkt uit onderzoek. In Europa doet vooral Frankrijk het bijzonder goed. Nederland zit in de middenmoot.

Zijn elektrische auto's écht goed voor het milieu?
Een kolencentrale van Nuon in Amsterdam. Onder meer hier wordt de energie voor elektrische auto's opgewekt. / ANP

De vergelijking dient overigens wel nog wat genuanceerd te worden. Want niet alleen het verbranden van benzine levert uitstoot op. Ook het proces van het maken van de benzine kost energie. Uit onderzoek van het Amerikaanse Department of Energy blijkt dat een Tesla Model S in 32 kilometer dezelfde hoeveelheid energie verbruikt als nodig is voor een gallon (iets minder dan 4 liter) benzine. Daarmee is de elektrische auto onderaan de streep nog altijd beter voor het milieu dan de ‘gewone’ benzinewagens.

Zeldzame materialen

Maar het probleem wordt ingewikkelder. Het maken van elektrische auto’s gebeurt namelijk ook niet op de meest milieuvriendelijke manier of met de meest milieuvriendelijke materialen. Sterker nog, de specifieke eisen waaraan een elektrisch voertuig moet voldoen leveren bijzonder veel extra vervuiling op. Elektrische auto’s moeten bijvoorbeeld licht zijn en daarvoor zijn zeldzame metalen nodig. In de batterij zit daarom lithium, dat superlicht is en goed geleidt. Zo kun je veel energie krijgen zonder veel gewicht toe te voegen. Andere zeldzame metalen zitten vooral in de magneten in de auto.

Die zeldzame metalen moeten ergens vandaan komen en meestal haalt men die uit milieuonvriendelijke mijnen. The Guardian wijdde in 2014 bijvoorbeeld een artikel aan het mijnen in China. Een bewoner van een gebied dicht bij zo’n mijn vertelt dat in 1990, toen in de nabijgelegen mijn ‘naar de hoogste versnelling werd geschakeld’, zijn schapen doodgingen en zijn bloemkoolkroppen verwelkten. Veel van zijn buren verhuisden, zeven mensen die in de buurt bleven wonen gingen dood aan kanker. En het water uit de put, tot dan toe de primaire bron van drinkwater, werd ondrinkbaar.

Gebruik je auto zo lang mogelijk

Wat is dan wijsheid? Simpel: wacht nog even met het kopen van een Tesla en blijf je huidige auto zo lang mogelijk gebruiken. Het wegdoen van een enigszins zuinige auto die het nog prima doet in ruil voor een elektrische auto, is namelijk slechter voor het milieu dan het rijden van je huidige auto tot hij niet meer werkt.

„Als je het milieu echt wil sparen, verminder dan hoeveel je rijdt en blijf zo lang mogelijk in je auto rijden, gegeven dat hij redelijk efficiënt is", bevestigt professor Mike Berners-Lee, auteur van verschillende boeken over klimaatverandering. „Maar als je huidige auto echt total loss is en je echt een nieuwe nodig hebt, ga dan lekker je gang: koop een fijne, kleine elektrische auto, misschien wel een tweedehandsje", besluit Berners-Lee zijn relaas.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.