Voor deze feelgoodapp betaalde Facebook 85 miljoen
De app To Be Honest is pas negen weken oud, maar nu al is Facebook ermee aan de haal gegaan. De social mediagigant zag zich genoodzaakt snel toe te slaan, omdat ook Snapchat op de loer lag. De vier jonge ontwikkelaars verdienen aan de verkoop maar liefst honderd miljoen dollar (85 miljoen euro) en komen bovendien in dienst van Facebook. De verwachting is dat de applicatie dus ook snel naar de rest van de wereld over zal waaien, nu is hij nog lang niet overal beschikbaar.
Maar wat doet de app, die in de Verenigde Staten al miljoenen dagelijkse gebruikers – voornamelijk tieners – heeft, eigenlijk? Het concept is heel simpel. Anoniem beantwoord je vragen over vrienden van je. Dit zijn altijd positieve vragen, zoals Aan wie denk je meer dan ze weten? Wie heeft de mooiste lach? En wie is het meest integer? Degene die je kiest krijgt dan een melding (complimentje) dat iemand hem of haar gekozen heeft.
Facebook buys tbh, shares rise to a record high pic.twitter.com/g2z1qC6jc9
— tbh app (@thetbhapp) October 18, 2017
Facebook even leuk als de tandarts
Facebook zou de app vooral hebben overgenomen omdat het tieners – die steeds minder Facebook (Messenger) gebruiken – zo voor zich wil winnen. „Kinderen gebruiken TBH om te giechelen, te lachen of om pesten tegen te gaan”, zo analyseert Forbes. Om dezelfde reden gebruiken ze stickers in Snapchat: om plezier te hebben, om gewoon kinderen te zijn. Facebook Messenger is ongeveer net zo leuk als de tandarts. Facebook is het schraapgereedschap.”
um, like, try again sweetie pic.twitter.com/L00WonMqtX
— tbh app (@thetbhapp) October 17, 2017
Ook daar buitenom krijgt To Be Honest veel complimenten vanwege de positiviteit. Door de opzet is het namelijk niet mogelijk voor trollen en pestkoppen om er anderen mee te pesten. Dit maakt het een veilige digitale omgeving in tegenstelling tot bijvoorbeeld Snapchat, Instagram of Facebook, waar kwaadwillende wel toe kunnen slaan.
Niet de eerste overname
To Be Honest is lang niet de eerste app die door Facebook wordt overgenomen voor een miljoenenbedrag. De bekendste zijn Instagram (1 miljard), WhatsApp (19 miljard) en Oculus VR (2 miljard dollar). In totaal vallen er inmiddels 65 verschillende merken onder Facebook.