Max Vakantieman hakt flink in op annuleren vluchten, Transavia ‘schittert’ door afwezigheid
Luchtvaartmaatschappij Transavia ziet en zag zich genoodzaakt honderden vluchten voor deze zomervakantie te annuleren. Met als gevolg: stress, frustratie en veel extra kosten voor reizigers. „Doet Transavia wel genoeg voor de gedupeerden?”, is dan de perfecte vraag voor een programma als MAX Vakantieman. Maar ja…
MAX Vakantieman startte gisteravond het nieuwe tv- én vakantieseizoen op NPO 1. Dat was televisiekijkers niet ontgaan. MAX Vakantieman was met ruim 1,2 miljoen kijkers na het NOS 20.00 Uur Journaal het best bekeken programma van de maandagavond.
Transavia onderwerp in MAX Vakantieman
‘Wéér schrapt Transavia vluchten voor de zomervakantie.’ Dergelijke nieuwskoppen, ook bij Metro, verschenen de afgelopen tijd veelvuldig in de media. Vliegtuigen van Transavia moeten worden gerepareerd en leasevliegtuigen komen met vertraging, dat is zo’n beetje de uitleg. Je zou maar een vliegticket hebben geboekt. Reden genoeg voor MAX Vakantieman om Transavia uit te nodigen. Om uitleg te vragen en de vraag te stellen: krijgen reizigers met een ernstige vertraging of het missen van een vlucht hun zuurverdiende (en al uitgegeven) centen terug?
‘Streven binnen drie weken contact op te nemen’
MAX Vakantieman haalde gisteravond een aantal gedupeerde reizigers aan. Rita zou met haar man, zoon en schoondochter bijvoorbeeld een paar dagen in Napels verblijven. „Dat was misschien voor de laatste keer, want mijn man heeft ernstige hartproblemen.” Door een annulering van Transavia werd de stedentrip twee dagen korter. „Dat was geen optie, toen hebben we besloten om te annuleren.” Docent Ronald organiseerde voor eindexamenleerlingen een werkweek naar Praag: „Ik vind niet dat je als Transavia drie dagen van tevoren een mailtje kunt sturen van: oh wacht, het gaat even niet door. Kijk maar hoe je het zelf regelt, dat is eigenlijk de boodschap.” Hij diende een claim in en kreeg als antwoord: „Wij streven ernaar om binnen drie weken contact op te nemen.”
De dame die naar Napels wilde kreeg haar hotelkosten niet vergoed, omdat zij een los vliegticket had geboekt. Zij was één dag te laat om haar slaapplaats nog gratis te annuleren. De docent is door ‘een vervangend programma’ een paar duizend euro kwijt en wil die terug.
Transavia, hoe kan dit zo misgaan?
MAX Vakantieman-presentator Sybrand Niessen wilde graag weten hoe dit zo mis kan gaan en ‘hoe nu verder?’. Transavia weigerde echter in de studio te verschijnen. MAX Ombudsman Jeanine Janssen was daarom de aangewezene om uitleg te geven. Zij hield zich eerst nog keurig en had naar eigen zeggen speciaal voor dit onderwerp een groen jasje aangedaan. „Het probleem komt simpelweg doordat Transavia de vloot niet op orde heeft. Er moesten honderden vluchten uit en nu hoor je de verhalen. Die zijn heel frustrerend. Vakantiegangers horen kort van tevoren: je gaat niet, los het maar op.”
Maar dan luid en duidelijk over het feit dat Transavia niet op de uitnodiging van MAX Vakantieman in ging: „Na lang en rijp beraad heeft men besloten om niet te komen. Dat men de energie wil richten op het helpen van mensen die zij in de problemen hebben gebracht. Daar maken wij een programma over en dat begrijpt men dan niet. Ik vind het echt van de zotte dat Transavia hier niet gaat zitten. Bij deze heb ik dat gezegd en de groene jas ervoor aangetrokken.”
Vervolgschade heet hangijzer
Advocaat Els Doornhein van De Vos & Partners Advocaten was ook aanwezig om duiding te geven. Doornheim gaf aan dat je bij een late annulering door een vliegmaatschappij altijd recht hebt op je geld. Een heet hangijzer is wat haar betreft ‘de vervolgschade’, denk aan de kosten van een hotel of excursies. „Daar is veel discussie over. Transavia weigert met een beroep op haar voorwaarden te vergoeden.” Volgens Doornheim moet Transavia er volgens internationaal recht alles aan doen om een redelijk alternatief te bieden.”
Voor de Napelsfamilie was het alternatief dus ‘twee dagen later’. De advocaat: „Dan moet je dus uitzoeken of er geen betere vlucht beschikbaar was.” MAX Vakantieman heeft ook nog een zaak uit Spanje waarin een echtpaar niet kon terugvliegen. Kosten van eten van de extra dagen zouden worden vergoed. Maar ja, zo dacht de man, mag je dan naar de snackbar of naar – bij wijze van spreken – een sterrenrestaurant? Hij heeft nog geen idee. „Zo werd het een prachtige vakantie met een zwart randje.” Lang verhaal kort: er lopen nog tal van zaken en gefrustreerde vakantiegangers. Conclusie van het reisprogramma: vertrek vooral wel, want kosten worden beter vergoed als je wél vertrekt, op welke manier dan ook. Jeanine Janssen met een algemene tip: „Boek een pakketreis.”
Transavia komt toch met reactie
Vliegmaatschappij Transavia kwam in MAX Vakantieman toch met een reactie. Deze was schriftelijk en luidt: „Wij bieden nogmaals onze excuses aan voor de annuleringen die we hebben moeten doen vanwege een tekort aan vliegtuigen. Daarbij zijn vakanties in het water gevallen en heeft geleid tot veel onzekerheid. Dit is absoluut niet wat men van Tansavia mag verwachten. Met de ingrepen in ons vliegschema hebben we de nodige stabiliteit kunnen creëren voor de zomer. De claimafhandeling zullen we snel en ruimhartig uitvoeren met de hulp van extra collega’s. Met de inzet van meer vliegtuigen zijn last-minute annuleringen nu verleden tijd.
Mensen die met hun vakantie nog problemen hebben of krijgen, kunnen op de website van MAX Vakantieman terecht.
Ben je depressief van dit verhaal? Metro vrolijkt je graag op met De Vakantieman van RTL uit de jaren negentig. Daarin mochten (moesten) vakantiegangers in bijvoorbeeld Benidorm op een landkaart aanwijzen waar Benidorm ligt. Ook als zij er al 75 keer waren geweest…