Veel minder vluchten vanaf Schiphol deze zomer: ‘Honderdduizenden passagiers de dupe’
Schiphol geeft naar verwachting nog deze week duidelijkheid over het verminderen van het aantal passagiers. Zo wordt de zomerdrukte op de luchthaven aangepakt. Momenteel wordt gekeken naar de mogelijkheid om passagiers om te boeken. En of vluchten vanaf andere luchthavens kunnen vertrekken.
Volgens de Telegraaf worden deze zomer honderdduizenden passagiers ‘teleurgesteld of omgeboekt‘. Verder wordt een boekingsstop ingesteld. Dat zeggen ingewijden tegen persbureau ANP na de berichtgeving vanmorgen in de krant van wakker Nederland.
Rekensom Schiphol is nog niet klaar
Een woordvoerder van Schiphol wijst erop dat in het eerder gepresenteerde actieplan over de zomerdrukte al gerept werd over het annuleren van vluchten. En dat er nog altijd wordt overlegd met luchtvaartmaatschappijen. Volgens de zegsman is de rekensom nog niet af. Hij voorspelt ‘snel duidelijkheid’. De verwachting is dat Schiphol morgen de uitwerking van de plannen officieel presenteert. Mogelijk dat in de loop van vandaag al meer bekend wordt. Het deskundigenpanel liet zich onlangs al over de nationale luchthaven uit. De stelling toen: ‘Krimp van Schiphol is een goed idee’.
There are now extra screens at Schiphol showing current waiting times to security. This pilot was launched in departure hall 1 to improve the information provision for travellers. Read more here: https://t.co/YLCx6tZ8Pi pic.twitter.com/wCPyD6Tq1m
— Schiphol (@Schiphol) June 14, 2022
Schiphol kampt met personeelstekorten onder beveiligers en afhandelaars. In combinatie met de toegenomen stroom vakantiegangers zorgt dit al weken voor grote drukte op de luchthaven. Dit heeft soms geannuleerde en vertraagde vluchten tot gevolg. Om meer personeel aan te trekken sprak de luchthaven met de vakbonden een bonus af. Die is voor beveiligers, bagage-afhandelaars, schoonmakers en buschauffeurs op het vliegveld. Het loon: 5,25 euro per uur. Ook na de zomer krijgen ze meer salaris. Het bedrag is dan wel wat lager dan tijdens de drukke periode.
‘Schrappen vluchten alleen als laatste redmiddel’
Bij het schrappen van vluchten speelt de onafhankelijke slotcoördinator die de start- en landingsrechten op de luchthaven verdeelt een grote rol. Daarnaast moeten plannen ook juridisch houdbaar zijn. Luchtvaartmaatschappijen zullen de geleden schade voor het niet kunnen uitvoeren van vluchten vrijwel zeker op Schiphol willen verhalen. Over het afwikkelen van die claims wordt pas later meer duidelijk.
Belangenvereniging voor luchtvaartmaatschappijen BARIN heeft herhaaldelijk laten weten dat het verplicht schrappen van vluchten alleen als „laatste redmiddel” moet worden gebruikt. De branchevereniging denkt dat met de nieuwe afspraken over meer loon en betere arbeidsvoorwaarden de doorstroom op Schiphol al wordt verbeterd. Dat moet ook gelden voor „nu al meer mensen op de vloer”. Verschillende maatschappijen gaven al aan geen heil te zien in het schrappen van vluchten.
Lange tenen en gekrenkte ego’s: ‘Voor cabaretiers is dit een geweldige tijd!’