Steeds minder vertrouwen in vlieg- en vakantievoucher na uitgestelde reis
Het vertrouwen in een vlieg- en vakantievoucher voor geschrapte pakketreizen en tickets slinkt met de dag. Veel mensen willen hun geld terug.
Dat meldt De Telegraaf op basis van een rondgang. Duizenden Nederlanders willen nu geld terug, omdat er dit jaar nauwelijks zicht is op alternatieve reizen.
Rechtsbijstandsverzekeraars, de Consumentenbond, claimbureaus en reiskoepel ANVR merken de laatste weken een groeiende vraag naar geld terug. Ook wordt vaker (juridische) hulp ingeroepen om het recht op geld terug nu te verzilveren, omdat veel gedupeerde reizigers vrezen dat het straks te laat is door een verwachte tsunami van faillissementen.
Vakantievoucher dit jaar nog gedekt
De tegoedbonnen voor (ANVR-)pakketvakanties zijn dit jaar nog gedekt door garantiefonds SGR tegen bankroet. Losse vliegtickets niet. Er staat naar schatting voor zo’n 3 miljard euro uit aan vouchers.
Zo de reisvoucher is besteed. Nu maar hopen dat het in juni allemaal wat vrolijker is.
— Fes Breda 💛🖤 (@FesBreda) October 11, 2020
Donkere wolken stapelen zich boven de reisindustrie op, stelt Erik-Jan Reuver van SGR, die de (ANVR-)pakketvouchers dekt tegen bankroet, met uitgifte tot 31 december 2020. „Daarna kunnen we dat risico zelf niet langer opbrengen. We zijn in gesprek met Economische Zaken over een speciale voucherbank met langlopende zachte leningen voor touroperators om hun klantschulden af te lossen.”
Eerder alarm over reisvouchers
De Consumentenbond sloeg begin augustus groot alarm over mogelijk duizenden ANVR-reisvouchers voor geannuleerde ’pakketvakanties’, die ongedekt zijn als de reisorganisatie tijdens de looptijd van deze tegoedbon bankroet gaat.
https://twitter.com/CoenMooy/status/1290947979659161601
Aan het begin van de coronacrisis spraken reiskoepel ANVR, garantiefonds SGR en het ministerie van Economische Zaken af dat geschrapte reizen vervangen konden worden door waardecoupons met dezelfde garantie als ’normale’ ANVR-vakanties. Touroperators hebben onvoldoende middelen om meteen geld terug te geven, als ze reizen moeten schrappen. Terwijl de reiziger daar wettelijk wel recht op heeft.
Het SGR-gedekte voucher zou betaling van een nieuwe reis zeker moeten stellen. Dit blijkt een wassen neus, meldde de Consumentenbond in de zomer. ANVR-topman Frank Oostdam gaf toe dat dit alleen geldt voor (zomer)boekingen vóór 16 maart. „Dat was niet bekend bij al onze leden, zodat een nog onbekend aantal vouchers voor boekingen na medio maart toch geen garantie biedt.”
Lees ook: Vakantieparken en hotels regio boeren goed, deze herfst vol met Nederlanders