Consumentenbond mag publiceren over ‘vieze huisjes’
Smetvrees? Dan is een vakantie naar een huisje van Roompot Vakanties waarschijnlijk niet zo’n goed idee.
Roompot ziet een onderzoek van de Consumentenbond naar hygiëne van vakantiebungalows namelijk met zoveel vrees tegemoet, dat het bedrijf geprobeerd heeft om de publicatie over het onderzoek met een kort geding te verbieden. Dat meldt de Consumentenbond op hun website. De rechter heeft Roompot op alle punten in het ongelijk gesteld.
,,Er zijn wel vaker bedrijven die het niet eens zijn met onze onderzoeken en die proberen een publicatie aan te passen of tegen te houden. Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een bedrijf er zo met gestrekt been in gaat en zo intimiderend te werk gaat als Roompot”, aldus Bart Combée, directeur van de Consumentenbond in een bericht op hun website.
Hindert persvrijheid
,,Roompot hindert de persvrijheid en probeert het doen van onafhankelijk onderzoek en het informeren van consumenten te belemmeren. En met het dagvaarden van een onderzoekster op persoonlijke titel zijn zij wat ons betreft echt te ver gegaan. Deze handelswijze heeft ook de rechter verbaasd. Nu Roompot het kort geding verloren heeft, kunnen wij de resultaten van ons onderzoek gewoon publiceren. Roompot trekt aan het kortste eind.”
Het artikel waar Roompot zo bang voor is moet nog verschijnen en komt in de Consumentengids, die dinsdag 27 februari wordt uitgebracht. De Consumentenbond heeft de aanbieders van de bungalowparken die in het onderzoek zijn meegenomen van tevoren een terugkoppeling gegeven. Die terugkoppeling was voor Roompot de aanleiding om naar de rechter te stappen.
Mensenwerk
Na de uitspraak reageerde Roompot in een schriftelijke verklaring, waarin ze meldden dat ze voortaan de kwaliteit van schoonmaken nog scherper gaan contoleren. ,,Service en schoonmaak blijven echter mensenwerk en met een aantal van wekelijks duizenden schoongemaakte vakantiehuizen kan er altijd wel eens wat misgaan", aldus Roompot-woordvoerder Marc Volleman. Tevens meldt Roompot in een interview met De Telegraaf dat het bedrijf onafhankelijke consumentenonderzoeken toejuicht: ,,Mits zorgvuldig uitgevoerd en goed onderbouwd.”