Reis jij ook om die insta-harten te laten kloppen?
Op vakantie standaard gewapend met smartphone en al voor het geval je tegen een knap staaltje street art of perfecte wuivende palmboom aanloopt? Je bent niet de enige. Uit Nederlands onderzoek is gebleken dat steeds meer millennials reizen voor de likes – tropische kiekjes laten die hartjes immers sneller stromen.
Margherita burrata zónder hashtag, alsjeblieft
Weet je nog: het tijdperk waarin een overbelicht plaatje van je digitale camera genoeg was om compleet tevree terug te kijken op je vakantie? De foto haalde je ondanks de schamele kwaliteit terug naar die ene avond vol met pizza en wijn, of het moment waarop je na veel dringen éindelijk het mooiste uitzicht over de stad had. Waar een reis ‘vroeger’ slechts plezier, herinneringen en (absoluut) een zongebruind tintje moest opleveren, schijnen er nu veel meer eisen aan de perfecte trip vast te hangen: uit onderzoek is gebleken dat voor steeds meer mensen een reisbestemming een zak met likes moet opleveren.
#cubalibre
Zo vertelt recent onderzoek van Expedia dat een kwart van de millennials het belangrijk vindt dat een reis ‘fotogeniek’ is voor social media. Zelfs 1 op de 7 Nederlandse jongeren post nepfoto’s op vakantie. 14% manipuleert hun foto’s voor meer likes: zo verwijderen ze toeristen van de achtergrond of plaatsen zichzelf voor een monument.
Ook onderzoekers aan de Universiteit van Georgia onderzochten in hoeverre het delen van vakantie-ervaringen op social media het selecteren van vakantiebestemmingen beïnvloedt. Hiervoor ondervroegen ze 758 mensen over het zonnige Cuba. Ze kozen voor het Zuid-Amerikaanse land vanwege de ‘nieuwigheid’: ondanks het feit dat de afgelopen jaren het toerisme flink is toegenomen, hebben veel Amerikanen het land nog niet bezocht. Dit geeft Cuba een juiste factor van coolness. Veel ondervraagden gaven aan Cuba graag te willen bezoeken door de hoeveelheid positieve reacties die ze via social media zouden ontvangen.
Insta-toerisme
De Amerikaanse studie belicht ook het ‘bandwagon effect’, wat een wisselwerking tussen de preferentie van een consument en de vraag inhoudt. Deze interactie wordt beïnvloed door het consumptiegedrag van andere consumenten. In dit licht houdt dat in dat reizigers wellicht sneller een reislocatie bezoeken wanneer ze die plek vaak in hun feed zien verschijnen (hallo IJsland..) Dit effect zorgt volgens de onderzoekers voor een ferme boost op het gebied van toerisme: reisgebieden met goede social potentie zouden hier dan ook zeker gebruik van kunnen maken.
Reizen = status
Kijk, je zou prima van een croissant in Parijs kunnen genieten zonder een #foodstagram de wereld in te sturen. Het posten van een gelikte vakantiefoto beslaat echter meer dan de vakantie zelf: status speelt ook een rol. En ja, wanneer status gelijk staat aan likes, zijn unieke vakantiekiekjes voor veel mensen uiteindelijk dé manier om aan de wereld te laten zien hoeveel coolheid je nou echt in je mars hebt.