Dit zijn de regels voor fietsen in het buitenland
Heb je binnenkort nog een stedentripje op het programma staan? In veel steden is het heerlijk om een fiets te huren om zo de stad te verkennen. Maar als je dat doet, check dan wel even de wetgeving wat betreft fietsen.
Want de regels in het buitenland zijn soms nogal anders als het om fietsen gaat. Online vergelijker voor huurauto’s HAPPYCAR besloot eens te kijken wat je nou wel en niet moet doen als je in het buitenland op de tweewieler stapt. En wat blijkt? De regels zijn soms best een beetje gek.
Niet zo hard!
Waar je in de gemiddelde grote stad in Nederland regelmatig van de sokken wordt gefietst door een wielrenner, moet je in Spanje niet al te hard rijden. In Spaanse steden mag je namelijk niet harder dan dertig kilometer per uur fietsen. Nu scheelt het dat je dat niet zo snel haalt: op een stadsfiets fiets je met wind mee gemiddeld zo’n 22 kilometer per uur. Weet je de snelheid toch flink op te krikken in Spanje, dan kan dat je 80 euro kosten. Buiten de stad mag je 45 kilometer per uur.
Dat is niet het enige waar de Spanjaarden op letten. Een koptelefoon dragen kan je 200 euro lichter maken. Dat betaal je ook als je kind van onder de 16 geen helm draagt op de fiets. Automobilisten horen wel op je te letten: tijdens het inhalen moeten auto’s de fietser anderhalve meter ruimte geven. In het donker wil de Spaanse overheid dat je een reflecterend hesje of band draagt.
Spring maar niet achterop
Hoewel Gers Pardoel het heel romantisch doet overkomen, is bij iemand achterop springen in Italië niet zo’n romantisch idee. Besluit je toch iemand een lift te geven op je bagagedrager, dan mag je 38 euro in de schatkist van de overheid stoppen. Een tweede fiets huren is dus waarschijnlijk goedkoper.
Ook wil de Italiaanse overheid dat je minstens een arm hebt en je manoeuvres naar behoeve kunt uitvoeren. Handig om te weten: er zijn veel wegen die fietsers en voetgangers delen. Eigenlijk moet je afstappen als je een voetganger wil inhalen. Qua verlichting moet je een half uur voor zonsondergang en een half uur na zonsopgang je lichtjes aan hebben.
Nuchter rijden
Terwijl we in Nederland juist met de fiets gaan als we een alcoholische versnapering gaan nuttigen, zijn ze in Frankrijk net zo streng als wanneer je dronken in de auto kruipt. De bekeuringen voor dronken fietsen zijn dan ook van dezelfde soort als dronken autorijden. Als je meer dan 0,40mg alcohol in je bloed hebt, kan je rijbewijs zelfs worden ingenomen.
Net als in Italië mag je ook in Frankrijk niemand achterop nemen. Daarbij zijn telefoons, koptelefoons en handsfree kits voor fietsers ook ten strengste verboden.
Hinderlijk naast elkaar
Fiets je graag naast elkaar? In Duitsland moet je daar wel goed opletten, hinderlijk naast elkaar fietsen is verboden. Net als mobieltjes gebruiken. Ook hebben ze in Duitsland liever niet dat je met alcohol op je fiets bestuurt, meer dan 0,3 promille is strafbaar. Vanaf 1,6 promille kun je zelfs een rijontzegging krijgen. Krijg je een boete hoger dan 60 euro? Dan mag je ook nog eens 28,50 administratiekosten betalen. Dronken naast elkaar fietsen terwijl je belt kan een duur grapje zijn.