Aantrekkelijke leraar? Dan doen leerlingen het beter op school, stellen onderzoekers
Was je vroeger verliefd op jouw aardrijkskundeleraar of zwijmelde je weg bij de gymdocente? Wellicht dat je dan beter scoorde en nauwkeuriger je huiswerk maakte in die lessen. Onderzoekers tonen namelijk aan dat aantrekkelijke leraren motiveren tot betere schoolresultaten.
Een nieuwe studie, die in Frontiers in Psychology verscheen, toont namelijk aan dat leerlingen meer betrokken zijn bij schoolactiviteiten en hogere cijfers halen als ze een aantrekkelijke leraar of lerares voor de klas hebben.
Onderzoek naar aantrekkelijke docenten
Helaas gaat het klaarblijkelijk niet alleen om het innerlijk. Ons brein is namelijk zo geprogrammeerd dat we ‘mooi’ als ‘goed’ beschouwen. Eerder onderzoek toonde namelijk aan dat we fysiek aantrekkelijke mensen ook als meer bekwaam zien, schrijft het wetenschappelijke Psypost. Ook werd eerder aangetoond dat een aantrekkelijk gezicht en stem van invloed zijn op economische besluitvorming. En ook de kledingkeuze van docenten heeft invloed, volgens onderzoekers. Zo beoordelen leerlingen blijkbaar leraren op hun kleding en plakken daar eigenschappen van verantwoordelijkheid, status, autoriteit, competentie en succes van hun leraar aan vast.
Maar de invloed van het voorkomen van de docent en het effect op de schoolprestaties? Dat bleek een nieuwe invalshoek voor een onderzoek. Wetenschapper Marius Marici en zijn team ondervroegen 173 Roemeense leerlingen tussen de 9 en 14 jaar oud. Voor het onderzoek kregen zij foto’s van een lerares te zien. Een eerdere proef stelde overigens vast wat voor soort uiterlijk men als ‘aantrekkelijk’ beschouwde. Deze uitgekozen 24-jarige docente droeg op de foto’s verschillende outfits. Daaruit bleek dat een foto met zakelijke en formele kleding als aantrekkelijker werd beschouwd dan een casual en informele kledingkeuze.
Kleding en uiterlijk invloed op prestaties en motivatie leerlingen
Vervolgens kregen de leerlingen een audiofragment te horen, waarvan zij dachten dat het de vrouw van de foto was. Daarna vulden de jongeren vragenlijsten in over hun perceptie van de persoonlijkheid, de kwaliteit van lesgeven, verwachte cijfers, openheid van leerlingen voor schoolactiviteiten en leeftijd van de docent. Dit op basis van de kleding en uiterlijke kenmerken van de juffrouw.
Wat bleek? De leerlingen waren bereid om extra huiswerk te maken, aandachtiger te luisteren en lang na school te blijven voor naschoolse lessen als zij hun leraar als aantrekkelijk beschouwden. Daarnaast werd de aantrekkelijke docent beter beoordeeld op een positieve persoonlijkheid en een hogere onderwijskwaliteit. Daarnaast verwachtten de deelnemers hogere cijfers bij een aantrekkelijke leraar. En op de meer aantrekkelijke foto werd de docente geschat op 26,9 jaar. Op de minder aantrekkelijke foto schatten de leerlingen haar 38,4 jaar.
Kledingvoorschriften
Marici en collega’s concluderen dat het voorkomen van de docent van invloed is op belangrijke factoren op school. Daarnaast heeft ook de kledingkeuze klaarblijkelijk effect. Waarbij kledingvoorschriften voor docenten volgens de onderzoekers een positief effect zouden kunnen hebben op de leerlingen.
Ken je ‘dopamine dressing’? Hoe kleur en kleding stemming beïnvloeden