Met geneesmiddelen doen we veel verkeerd, hoe moet het dan wel?
Meer dan vier op de tien Nederlanders gooien geneesmiddelen verkeerd weg. Hoe jonger de gebruiker, hoe groter die kans is. Het gaat daarbij om zelfzorg-geneesmiddelen (zonder recept). Vandaag is een campagne gestart om duidelijk te maken ‘hoe het dan wel moet’.
Ruim 40 procent van de Nederlanders tussen de 18 en 34 jaar controleert de houdbaarheidsdatum van pillen niet. Dat maakt onderzoek van GSK Consumer Healthcare onder meer dan tweeduizend respondenten die geneesmiddelen zonder recept gebruiken duidelijk.
Campagne over gebruik geneesmiddelen
Vandaag lanceerde GSK Consumer Healthcare de nieuwe campagne Kies voor Verantwoord Gebruik. Het bedrijf in farmaceutische, biologische en gezondheidsproducten wil met de voorlichtingscampagne kennis over zelfzorg vergroten. Daarmee moet de gezondheid in het algemeen worden gestimuleerd.
De coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat steeds meer mensen aan zelfzorg doen, blijkt uit cijfers. Europees onderzoek van GSK laat zien dat het aantal zoekopdrachten naar ‘zelfzorg’ en ‘thuis behandelen’ de afgelopen twee jaar met respectievelijk 33 en 58 procent is gestegen.
Jongere Nederlander nonchalant(er) met geneesmiddelen
Daarnaast blijkt uit het consumentenonderzoek – uitgevoerd door United Minds – dat zelfzorggeneesmiddelen het meest worden gebruikt tegen hoofdpijn, voor een verkoudheid of griep, pijn in ledematen en gewrichten of nek- of rugpijn.
Voor dagelijkse gezondheidsklachten laten Nederlanders zich met betrekking tot geneesmiddelen zonder doktersrecept in eerste instantie leiden door de bijsluiter (53,5 procent). Dit wordt gevolgd door eigen, eerdere ervaring met het geneesmiddel (42,3 procent). Uit het onderzoek blijkt bovendien dat jongeren (18-34 jaar) minder vaak bijsluiters en houdbaarheidsdata controleren dan 55-plussers. Ook het weggooien van geneesmiddelen blijkt meer aandacht nodig te hebben: 42,6 procent van de Nederlanders gooit zelfzorggeneesmiddelen namelijk verkeerd weg in plaats van deze in te leveren. Wederom ‘spant de jonge gebruiker hier de kroon’ (61,8 procent).
Betrouwbare info eenvoudig krijgen
Maarten Reijalt, General Manager GSK Nederland stelt: „Simpel gezegd is de campagne Kies voor Verantwoord Gebruik ontwikkeld om consumenten op een eenvoudige manier te helpen om betrouwbare informatie te krijgen over geneesmiddelgebruik zonder recept. Steeds meer mensen maken gebruik van zelfzorggeneesmiddelen. Uit onderzoek blijkt echter dat lang niet iedereen weet hoe je dit soort alledaagse medicatie moet gebruiken, doseren, bewaren of inleveren. We geloven dat we met de juiste kennis samen verantwoord met zelfzorg kunnen omgaan.”
De nieuwe campagnewebsite speelt in op dit gebrek aan kennis. De site geeft heldere en praktische adviezen en informatie over het gebruik van zelfzorggeneesmiddelen. Over de dosering, hoe je medicatie veilig bewaard en hoe je overgebleven geneesmiddelen op een duurzame manier weggooit. Kies voor Verantwoord Gebruik richt zich op zowel consumenten als zorgverleners. Voor apothekers en artsen biedt de website ondersteuning voor hun gesprekken met patiënten over dit onderwerp.
Onderzoek: Pfizer-vaccin blijft beschermen tegen ziekenhuisopname