Helft Nederlandse jongeren mist aandacht voor mentale gezondheid in het onderwijs
Een harde realiteit voor de jeugd van Nederland. Veel jongeren, namelijk de helft, geven aan dat zij binnen het onderwijs niet de aandacht krijgen op het gebied van mentale gezondheid die ze nodig hebben óf dat ze niet weten of hun school daar aandacht aan besteed. Dat blijkt uit een peiling van UNICEF dat vandaag naar buiten kwam.
Psychische problemen komen voor in alle lagen en onderdelen van onze samenleving. Laatst bleek nog uit onderzoek van Indeed dat een vijfde van de Nederlandse werknemers met mentale problemen kampt.
Behoefte aan (les over) mentale gezondheid
Bij de helft van die groep in onze maatschappij gaat het niet om tientallen of honderden mensen. Nee, velen malen meer. Zo’n 775.000 mensen geven aan aandacht voor mentale gezondheid op school te missen. Een fors getal als je je bedenkt dat uit dezelfde peiling blijkt dat eigenlijk bijna alle jongeren (meer dan 1.5 miljoen dus) er wel behoefte aan hebben.
Nederlandse jongeren missen aandacht voor #mentalegezondheid op school en geven aan daar wel behoefte aan te hebben. Lees de uitkomsten van onze peiling 👉 https://t.co/oQuER0qPWf pic.twitter.com/j9NytSxWoW
— UNICEF Nederland (@UNICEFnl) May 19, 2023
Sociaal emotionele vaardigheden
Verder geeft bijna 90 procent van de 1018 jongeren die meededen aan de peiling aan dat zij vinden dat je op school sociaal emotionele vaardigheden moet leren. Volgens Suzanne Laszlo, directeur van Unicef Nederland, zal er nog een hoop moeten veranderen. „De antwoorden van de jongeren laten zien dat er nog veel moet gebeuren om jongeren goed te ondersteunen met mentale uitdagingen. Scholen spelen daarbij een cruciale rol. Neem sociale en emotionele vaardigheden daarom op in het curriculum.”
Een paar dagen geleden heeft UNICEF Nederland in samenwerking meer een aantal jongerenhulporganisaties een petitie aangeboden aan de Tweede Kamer. Daarin roepen ze op om het aanleren van deze vaardigheden onderdeel te maken van de lessen op school.
Vragen hoe het gaat
Jongeren spenderen veel van hun tijd natuurlijk op school. Dat houdt automatisch ook dat ze hun docenten vaak zien op een dag of in een lesweek. Eén op de negen jongeren geeft aan dat zij vinden dat docenten opgeleid moeten worden om om te gaan met mentale gezondheid.
Uit de peiling kwam overigens ook iets van goed nieuws. Zo’n 86 procent van de jongeren die meededen aan de peiling, lieten weten dat docenten soms tot vaak aan hen vragen hoe het met ze gaat.