Redactie Metro
Redactie Metro Gezondheid 29 okt 2020
Leestijd: 2 minuten

Nieuwe campagne tegen roken: ‘Net zo lang tot ze definitief stoppen’

Voor het eerst in bijna tien jaar lanceert de overheid een grote landelijke campagne om mensen aan te sporen te stoppen met roken. ‘PUUR rookvrij’, zoals de campagne heet, moet ervoor zorgen dat rokers serieus stoppen. „Net zo lang tot ze definitief gestopt zijn”, maakte staatssecretaris Paul Blokhuis (Volksgezondheid) bekend.

https://twitter.com/PaulBlokhuis/status/1321710045659385858

De campagne is een afspraak in het zogeheten Nationaal Preventieakkoord, dat streeft naar een rookvrije generatie in 2040. „Veel rokers denken aan stoppen. Met deze nieuwe campagne willen we hen de hand reiken om dat ook voor elkaar te krijgen. Positieve motivatie staat centraal in de campagne”, zegt Blokhuis. Zo moet de campagne rokers laten nadenken over hun leven als niet-roker. „Een leven met een betere gezondheid, minder stress, een betere conditie, een mooiere huid, en een schoner gebit.”

PUUR staat volgens de staatssecretaris voor zuiver en gezonder leven, vrij van sigaretten. Ook verwijst het naar mensen die puur voor de kinderen of puur voor hun gezondheid stoppen.

De campagne start volgende maand en heeft een looptijd van een aantal jaren.

Rookvrije Generatie

Er loopt al een andere anti-rook campagne, de Rookvrije Generatie. Dat is een initiatief van de Hartstichting, het Longfonds en KWF Kankerbestrijding. Deze campagne is erop gericht zoveel mogelijk plekken rookvrij te maken. Denk aan schoolpleinen, stations en perrons en bijvoorbeeld voetbalvelden. Zo staan ouders niet meer in het bijzijn van kinderen te roken en beginnen die kinderen, hopelijk, nooit met roken.

In juli dit jaar meldde het Trimbos Instituut echter nog dat meer twintigers waren gaan roken. In 2019 rookte namelijk bijna een op de drie (31 procent) jongvolwassenen tussen de 20 en 24 jaar oud.

Het aantal volwassen rokers daalde wel. In de afgelopen vijf jaar is het aantal volwassenen dat rookt afgenomen van 26 procent naar 22 procent.

Lees ook: Kim Kardashian reageert op feest: ‘Nu ik jullie aandacht toch heb’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.