Zo ongezond zijn veel kant-en-klaarmaaltijden
Dat kant-en-klaarmaaltijden niet bepaald de meest gezonde keuze zijn, zal niet uit de lucht komen vallen. Maar nu blijkt dat veel van deze maaltijden nog ongezonder zijn dan beweerd.
Teun van de Keuken maakte eerder deze week al het nodige los toen hij zei dat de meeste voeding in supermarkt geen voeding is, maar ‘een substantie die daarop moet lijken’. De journalist betuigt dat de industrie ons probeert ‘vet te mesten als plofkippen’ en ons ziek maakt. „We worden volgepropt met rommel.”
Kant-en-klaarmaaltijden ongezonder dan beweerd
Bij kant-en-klaarmaaltijden lijkt dit in ieder geval te kloppen. De Consumentenbond zegt op basis van eigen onderzoek dat veel kant-en-klaarmaaltijden van onlineaanbieders ongezonder blijken dan beweerd. De bond onderzocht 224 bezorgmaaltijden van vijftien verschillende onlinediensten. Daarvan bleken er maar acht een gezonde maaltijd te zijn volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum.
De schoen wringt volgens de onderzoekers in de hoeveelheid zout. Gemiddeld bevatten de maaltijden 3 gram zout, terwijl dit volgens de richtlijnen maximaal 2 gram zou moeten zijn. Maaltijdservice.nl is met gemiddeld 4 gram zout per maaltijd de zoutste aanbieder. Factor Meals en Goodchef voldoen als enige twee op het nippertje aan de richtlijn.
Weinig groente in maaltijden
Maar dat is niet het enige. Volgens de Consumentenbond schort het bij veel diensten aan de hoeveelheid groente per maaltijd en de koolhydraatbron. Zo komen de maaltijden van de helft van de aanbieders gemiddeld niet aan de benodigde 150 gram groente, terwijl door de meeste diensten geclaimd wordt dat ze voldoende of zelfs veel groente gebruiken. Verder dient de aardappel in veel maaltijden als gezonde koolhydraatbron. Maar in de gevallen waar wordt gekozen voor granen, bevat het vaak witte rijst of pasta in plaats van een volkorenvariant.
Ondanks de bevindingen claimen onder meer Vers aan Tafel, Apetito, Spar Eet Smakelijk, Oh My Guts, Maaltijdservice.nl en Factor Meals op hun website rekening te houden met de richtlijnen van het Voedingscentrum. Meerdere diensten hebben nu beloofd eerlijker naar de consument te gaan communiceren over de richtlijnen.
Peter Gillis gooit handdoek in de ring: stopt met Nederlandse Oostappen-vakantieparken