Erik Jonk
Erik Jonk Eten & drinken 8 jan 2024
Leestijd: 3 minuten

Restaurants en cafés halen heel wat geld binnen, maar dat komt niet omdat we meer kopen

Restaurants en cafés hebben hun omzet afgelopen jaar flink zien toenemen. Dat zal niemand de horeca misgunnen, na de moeilijke coronatijden die achter ons liggen. Maar die groei komt vooral omdat de prijzen zijn gestegen, niet omdat er meer eten en drinken werd verkocht.

Volgens Inga Blokker, directeur van het FoodService Instituut Nederland (FSIN), vinden veel mensen uit eten gaan in Nederland „te duur” en staat het verdienmodel in de sector onder druk.

Beeld restaurants en cafés is niet rooskleurig

Het beeld van de horeca dat het instituut vandaag presenteert tijdens horecavakbeurs Horecava (hier lees je ‘de leukste en lekkerste dingen van vorig jaar‘) is niet heel rooskleurig. In de branche ging in totaal 11,6 miljard euro om, bijna 13 procent meer dan een jaar eerder. Maar Blokker maakt zich zorgen over de winstgevendheid. Bijna alle horecabedrijven kampen volgens haar met krimpende winstmarges door hogere kosten. Ook is er een gebrek aan personeel en de concurrentie van bijvoorbeeld supermarkten neemt toe.

Afgelopen najaar zag ook ABN AMRO een omzetstijging in restaurants en cafés. Desondanks verwacht de bank heel wat faillissementen in 2024.

‘Drie flesjes melk van de lokale boer’

„Retailers maken grote stappen om Europees in te kopen, terwijl de horeca nog bezig is om drie flesjes melk van de lokale boer, via de grossier, bij de ondernemer te krijgen”, schetst Blokker. „Dat prijsverschil moet de horeca nu oplossen door beleving te bieden aan de gasten. Maar de mogelijkheden daartoe zijn nu echt wel benut.”

FoodService Instituut Nederland pleit ervoor dat ondernemers in de sector restaurants en cafés efficiënter gaan werken. Blokker: „Het is hard nodig om de horeca op die manier betaalbaar te houden voor de consument. De horeca moet van iedereen blijven en niet alleen ‘een ding’ worden voor de happy few.”

Ook lichtpunten voor restaurants en cafés

Volgens de directeur zijn er ook lichtpunten. Het verkoopvolume daalde weliswaar in de tweede helft van 2023, maar minder dan verwacht. Het sentiment is nu ook anders dan bijvoorbeeld tijdens de financiële crisis van 2008, merkt Blokker op. „Ook nu vinden veel mensen uit eten gaan te duur, maar de behoefte daaraan onder jongere generaties is vele malen groter dan in het verleden het geval was.”

2200 euro per jaar

De nieuwere generatie besteedt volgens haar gemiddeld meer dan 2200 euro per jaar aan uit eten gaan in restaurants en cafés, terwijl een babyboomer hieraan jaarlijks niet meer dan 485 euro zou willen besteden. Ondanks de problemen rekent het FSIN voor 2024 dan ook opnieuw op een omzetgroei van 3,5 procent.

„We verwachten nog steeds lichte groei, ook als de consument de hand op de knip houdt. De economische projecties zijn niet fantastisch, maar ook niet dramatisch. Volgend jaar stijgt de koopkracht weer, na de forse daling in 2023. De werkloosheid is historisch laag, de inflatie daalt sterk, het toerisme trekt verder aan en het consumentenvertrouwen verbetert eveneens”, somt Blokker op.

De horecava vindt vanaf vandaag plaats in de RAI in Amsterdam en duurt tot en met donderdag.

Opnieuw verbazing om ‘oneerlijke’ jury Maestro: ‘drama queen’ is wéér door

Alles wat je niet wist (maar wel wil weten) over bitterballen

Waarom kunnen we slechter tegen alcohol als we ouder worden?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reacties