Grote bierconcurrent hard seltzer: ‘Borrelen en dag erna gewoon weer naar de gym’
Je kunt niet meer om de hard seltzer heen. In de VS was het vorig jaar al goed voor 1,2 miljard dollar omzet en concurreert het stevig met bier. Je ziet de blikjes in MTV-series voorbij komen, ze worden gememe’d op internet en gechallenged op TikTok en het calorie-arme drankje past in deze tijd vol mindful-drinkers.
Voor topsporter tot model en vooruit, óók de gewone mens. Met de nadruk op ‘mens’, want het is ook nog eens een erg gender-neutraal drankje. Ook in Nederland komen steeds meer merken op de markt en ontdekken onder andere veel studenten het bruisende drankje. Ja, de hard seltzers gaan hárd.
In een drankendop
Hard seltzer is bruiswater, een beetje alcohol (5 %, vaak wodka) en een (fruit)smaakje en bevat meestal minder dan 30 calorieën per 100 ml, minder dus dan bier, wijn en prosecco. In Amerika is het een regelrechte hit en ook in Nederland heeft het grote hitpotentie, voorspelt drankdeskundige Ingmar Voerman. Al vindt hij het niet per se „een hele toffe ontwikkeling.” En dat komt met name door de smaken die voor de fijnproever niet zo heel erg spannend zijn.
Belangrijk is volgens hem dan ook om het vooral niet te vergelijken met een IPA of een cocktail. „Die smaakintensiteit gaat het niet hebben. De alcohol is dermate laag dat je het niet proeft en dan rijst meteen bij mij de vraag: waarom zou je het dan drinken?” Voerman is dan ook iemand die van onderscheidende smaken houdt en het niet alleen drinkt, maar er ook een oordeel over geeft als jurylid in verschillende cocktailcompetities . Op social media is hij bekend als ‘Ingmar drinkt’.
Millennials
Hij wil trouwens helemaal niet negatief zijn over het drankje, verontschuldigt hij zich bijna, „er zitten heus wel interessante smaken tussen, en daarnaast ben ik de doelgroep niet.” Want hij is „al 38” en de hard seltzer-generatie is toch wat jonger, „het zijn meer de millennials en de generatie Z, de zogenaamde mindful-drinkers. Mensen die wel een borrel willen drinken, maar de dag erna ook weer fit willen zijn.”
Festivaldrankje
Ook al zou Voerman niet snel een blikje openen voor bij het avondeten – of tijdens een normale kroegavond, waar hij liever een IJwitje of Negroni drinkt -, hij ziet wel de meerwaarde in van het product op de drankenmarkt. „Als het heel warm is en je behoefte hebt aan iets fris, is een hard seltzer een goede keus. Je valt niet meteen van je kruk af en vergeleken met een biertje valt het minder zwaar op de maag. Maar een echte smaakbom zal het nooit worden.” Dat het festivalseizoen in corona is gevallen, heeft wel impact gehad op de markt, schat hij in. „Waren overal wel feestjes buiten geweest, dan was het nog veel harder gegaan deze zomer, daar geloof ik helemaal in.”
Seltzer vs bier
Of bierbrouwerijen de hete harde seltzer adem in de nek voelen? Oh zéker, roept hij uit. Wat dat betreft is het keep your friends close, keep your enemies closer. „Brouwerijen gaan het zelf ook op de markt brengen.” Zo is ‘s werelds grootste brouwerij AB inBev in 2016 al ingestapt en heeft Heineken gisteren bekend gemaakt dat ook zij de drank gaan ‘brouwen’.
Heineken steps into the hard seltzer category https://t.co/OryFzjScAO
— Mark Hamilton-Smith (@MHSConsultancy) September 17, 2020
Daarnaast stapt Coca Cola als eerste frisdrankmerk in het alcoholische drankje, weet de alcoholnaisseur. Voerman ziet de hard seltzers een beetje als ‘het nieuwe goud’. „Ook in Nederland gaat het hard. Van jenevermerk tot start-up en grote drankbedrijven, iedereen gaat zich er in mengen. Ik vind het superinteressant om te zien wat nu allemaal in de markt gebeurt. Het fascineert me.”
Verslaan/aanslaan
Gaan de hard seltzers het bier uiteindelijk verslaan? Nee, dat gelooft de drankenman toch niet. „We zijn een echt bierland, dat gaat er echt niet uit. En dat hoop ik ook niet, we hebben juist net het bier opnieuw uitgevonden met alle craftbieren. Maar het gaat wél aanslaan, want het past in deze tijd van bewustwording. En het is bruisend, daar houden mensen van.” Of het de markt voorgoed zal veranderen, durft hij nog niet te zeggen, en met een mysterieus lachje tot besluit. „De tijd zal het leren…”
Het nieuwe drinken
Dranksmaken verschillen, blijkt wel als je een uur met de boys van GiG praat over hun hard seltzer. „Alleen maar goed dat er geen smaakexplosie in je mond is, dat is het hele punt van hard seltzer. De overheersende smaak van alcohol speelt niet de hoofdrol, dit is juist een fris drankje dat past in de generatie van het nieuwe drinken.”
Genieten
Broers Bob en Max Ponsen vertellen vol bravoure, die past bij twee enthousiaste en ambitieuze twintigers, over hun hard seltzer met de naam GiG. Staat overigens niét voor Gezelligheid in Glas, want je drinkt uit blikje, en ook niet voor Groots in Genieten, al draait het daar wel om bij hun merk. „Het gaat om wat jóuw GiG-momentje is, en dat kan overal.” Maar bij voorkeur wel met een groep vrienden, als smaakt-ie ook prima in je eentje, en een zonnetje erbij is ook wel lekker. Wat dat betreft zeker jammer dat de festivals niet doorgingen, beamen ze, „maar ook zonder hebben we een hele mooie start gemaakt.”
Ze liggen bij menig slijterij in het schap, bij supermarkt Dirk van den Broek over twee weken en ook de groothandels weten hen te vinden, en vice versa. „Dat is zeker weer zo’n zoet suikerdrankje dat ik niet mag vanwege m’n suiker”, kreeg Max laatst in de Sligro van een klant met diabetes en vooroordelen naar z’n hoofd geslingerd, toen hij daar stond om hun product te promoten. Nou nee, zei Max toen, waarna de jongen blij opkeek. „Hij nam meteen een treetje mee.”
Concurrent bier
Net zoals de grote merken in de VS, zoals White Claw, zien ook zij de hard seltzer als concurrent van bier, ook qua pricing. Op de vraag of hard seltzer het bier gaat verslaan, zijn ze stellig. „Ja!”, met de VS als voorbeeld en voorbode in gedachten. „Mijn vrienden daar hebben bijvoorbeeld hun hele koelkast op kantoor leeggehaald en alle bierblikjes, en ook wijnflessen, vervangen voor hard seltzer.” En als ze daar in het park gaan chillen, nemen ze nu geen 24-packje bier meer mee, „alles is tenslotte groter in Amerika”, maar, drie keer raden, (…).
Genderneutraal
Want in tegenstelling tot de meeste andere dranken, is er geen neiging naar een typisch mannen- of vrouwending. Hard seltzer is dus eigenlijk een heel gender-neutraal drankje, beamen ze. „Iedereen vindt het chill als je daarmee aankomt.” Het grote succes van de hard seltzer komt deels door de huidige tijdsgeest, erkennen ook zij. „Zeker jonge mensen willen steeds gezonder leven, de hard seltzer past in die lifestyle. Wel drinken en genieten, maar de volgende dag gewoon weer in de gym staan.”
https://www.instagram.com/p/CDjcRBnJugd/
Hoe het allemaal begon
Max (24) heeft al een hele topsport-carrière achter de rug. Hij roeide WK’s en vertrok naar Boston, om te sporten en te studeren. Het was daar, waar hij in een van de studentenhuizen – het huis van het worstelteam om precies te zijn – z’n eerste hard seltzer beleefde. Hij werd instant fan, net zoals broer Bob die hem dat jaar kwam bezoeken. De mensen van het dorm-feestje zullen Ponsensjes niet snel vergeten. „Ik geloof dat we hun hele koelkast hebben leeg gedronken…”
Weer terug in Nederland, kroop de hard seltzer waar het gaan moest en ze gingen aan de slag. Een goed geseltzerde machine, bro’s Max en Bob. De een houdt meer van onderzoeken doorspitten en Excell’etjes maken (Max), de ander meer van marketing, maar ze delen dezelfde mindset: „gas geven”, en dan hebben ze ook nog een investeerder die dan wel dertig jaar ouder is dan zij, „maar net zo wild enthousiast is, en jong van geest en belt ons wel tien keer per dag met nieuwe ideeën. En hij doet ook aan helikopter-skiën… Ik wil maar zeggen.”
Versterking
Dat er steeds meer hard seltzers in het drankbeeld oppoppen, zien ze niet per se als concurrentie. Eerder als versterking van de naamsbekendheid. En daarnaast is het drankje er in alle soorten, smaken, en afmetingen. Zonder suiker, met fruitaroma’s, met restsuiker. Limoen, framboos, mango, gember (en van alles er tussenin) en in 330 ml (hetzelfde als een bierblikje) en 250 ml (Red Bull formaat).
Zij doen het op hun GiG’s en dat is met restsuiker in een 330 ml blikje, en de keuze hiervoor was geen natte vingerwerk van de boys. Na meerdere proeverijen waarbij ze topsporter tot iemand die een dieet volgt en ‘gewone mensen’, zo’n beetje álle hard seltzers die er al bestonden in de wereld, hebben laten proeven en stellingen voorlegden als ‘wel of geen suiker’ en ‘hoe groot moet het blikje zijn’.
En met al die input en na heel wat testrondjes, kwamen ze tot hun eindproduct. In een 330 milliliter blikje, „anders heb je het echt binnen drie slokken op, hoorden we als kritiekpunt van het kleine blikje.” In de smaken Grapefruit Melody, Lime Rhythm en Berry Beat, met een halve gram restsuiker. Heel bewust voor gekozen. „Zonder suiker proeft het naar van die suikervrije Karvan Cevitam waar je echt niet van wil blijven doordrinken. Het moet natuurlijk wel gewoon lekker zijn.”
TikTok
@textordrink Who’s brave enough? 😂 #TextOrDrink #cards #pregame #whiteclaw
Dat hard seltzer beter dan bier past bij de nieuwe generatie, blijkt ook wel als je langs de bierschappen in de supermarkt loopt, volgens Max. „Dan zie je allemaal donkere Middeleeuwse kastelen en monniken enzo, even afgezien van de flesjes IPA.” Hoogste tijd voor vernieuwing dus, iets wat ook TikTokkers niet ontgaan is. „Ik denk dat jongeren daarop willen laten zien dat ze onderdeel uitmaken van de nieuwe meer bewuste generatie, door ook moderne drankjes te drinken.”
Het is overigens niét zo dat hard seltzers alleen maar voor ‘jonge mensen uit de brutale, rebelse generatie’ is, willen ze nog wel even benadrukken. „Het is voor iedereen jong van geest, en zin heeft in wat nieuws.”
Lees ook: mensen onthullen met foto’s hoe ze er wérkelijk bij zitten tijdens het videobellen
Plat pils
Het drinken van plat pils, zoals ze het noemen, zou zomaar binnenkort flink kunnen afnemen. Zo gaan hun bestellingen bij studentenverenigingen als een malle. Begrijpen ze wel. Niet alleen is er het minder zware gevoel op de maag, maar ook ‘de lijn’ is een dingetje. „Veel jongens en meisjes komen best wel in tiptop shape aan in hun nieuwe studentenstad, waar ze vol aan het bier gaan en na een jaar bijna niet meer zijn te herkennen!” Ja, hij overdrijft een beetje, bekent Bob lachend, „maar met hard seltzer gaat je dat in elk geval niet gebeuren.”
Wist je dat 60 procent van de Amerikanen minimaal een keer per week een hard seltzer drinkt?” gooien ze er ten slotte nog een weetje in. Veel, maar dat kan nog véél hoger in ons land, grijnzen ze vol ambitie. „Het Nederlandse volkje is veel gezonder én we hebben meer dichtbevolkte gebieden.” Goed voorbeeld doet drinken, volgens hen, om er met een dikke knipoog aan toe te voegen: „Hard seltzer verspreidt straks nog sneller dan corona.”