Groot limoncello-fan Lil Kleine en limoncello-broers proosten op geel avontuur
De ‘drank’ in Drank & Drugs wordt vanaf nu limoncello voor Lil Kleine. Hij is mede-eigenaar geworden van het Amsterdamse limoncello-merk van drankbroertjes Fiorito.
In de Verenigde Staten stappen sterren vaker aan boord bij een drankmerk. Omdat ze het leuk vinden én het merk bij hen imago past. Jorik Scholten aka Lil Kleine aka groot limoncello-fan, iets wat zijn 1, 7 miljoen Insta-volgers wel weten, stapt nu in bij de limoncello van het Fiorito-duo.
https://www.instagram.com/p/CCYVSxDjiyf/
Luxe
Jorik: „Er is naar mijn mening niks lekkerder bij het dessert dan een ijskoud glas limoncello. Toen de broers Fiorito deze kans boden, kon ik die niet laten schieten.” Hij houdt van de chique dingen des levens, iets wat hij niet onder stoelen, banken of z’n social media-kanalen steekt. Van Louis Vuitton tot Mercedes, en Fiorito dus. „Ik houd van kwaliteit, authenticiteit en luxe en dat is waar dit merk voor staat.”
Geproost met een LC’tje
Ook de broers zijn in de wolken. „We hebben het gisteren met z’n allen beklonken”, vertelt Franco Fiorito. En met z’n allen, dat zijn hij, broer Benno, Jorik en zijn manager Nathan Moszkowicz, die eveneens op de limoncello-trein is gestapt. En beklonken, dat is dus keihard geproost. Met een LC’tje natuurlijk, „of twee.”
Izakaya
Dat ze de rapper hebben benaderd, was niet zo maar een wild guess. Lil Kleine, die Franco gewoon Jorik noemt, maakte in z’n Instastories al geregeld kenbaar dat hij hun limoncello erg lekker vond. „We zagen ineens voorbijkomen dat hij in het Izakaya onze limoncello dronk, dat is natuurlijk heel mooi om te zien.” En toen kregen de twee broers een citroengeelgouden idee: de krachten bundelen met Lil Kleine.
„Als je kijkt naar het buitenland, zie je dat veel drankmerken een ster aan boord hebben.” Bob Dylan met Heaven’s Door Whiskey bijvoorbeeld, of David Backham met Diageo’s Haig Club Scotch whisky. „Ze stappen in omdat het merk bij ze past.” En dat wilden de broers ook voor hun merk. Omdat Lil Kleine hun limoncello al zo vaak uit zichzelf promootte, besloten ze het hem op de limoncello-liefhebber af te vragen. En de rest is geschiedenis. „Wij denken dat hij voor ons een nieuwe doelgroep aanspreekt, dat maakt het ook erg interessant.”
Wereldmerk
Geen idee wat het ons allemaal gaat brengen, vervolgt Franco, „maar we verwachten er veel van. Het belangrijkste is dat hij een true ambassador is, en dat ook al was. We willen het samen met hem en Nathan uitbouwen tot een sterk wereldmerk. Wij zijn ervan overtuigd dat hun zij hier een belangrijke bijdrage aan kunnen geven.”
Of de Fiorito-broers ook naar zijn muziek luisteren? Jazeker, roept hij het uit. „Jongen van de straat vind ik heel goed en ook onze kids zijn gek op zijn muziek, dus je snapt dat zij deze samenwerking helemaal geweldig vinden.”
Limoncello tonic
Ze hebben net een nieuw product op de markt gebracht. Blikjes limoncello-tonic cocktail, „het was eigenlijk de bedoeling dat we met onze blikjes de festivals af zouden gaan, maar dat liep anders.” Ze liggen nu in de schappen van 200 Appies, Jumbo durfde het niet aan. „Ze hadden hun twijfels of limoncello in een blikje een succes zou kunnen worden, maar de verkoop gaat nu al supergoed.”
Geen chemische bagger
Metro sprak de gebroeders Fiorito vier jaar geleden al. Amsterdammers Franco en Benno Fiorito zijn geboren Tukkers met roots op Sicilië. Vader Mario wilde de twee broers ooit meenemen op een reis ‘door het verleden’ op dit Italiaanse eiland, maar hij overleed plotseling, vertelden ze toen.
Een decennium later zijn ze samen alsnog gegaan en het was hier waar ze bij hun familie voor het eerst handgemaakte limoncello dronken. „Heel anders dan die chemische bagger die we hier in Nederland kenden!” Het smaakte naar veel meer. Lang verhaal kort: ze kapten met hun banen – Benno was ingenieur, Franco fiscalist – en doken vol overgave in hun limoncello-avontuur, dat nu weer een nieuwe wending heeft gekregen met Lil’ Kleine.