Tapwacht: Het eerste rondje is van ons, horecaondernemers!
Een fris horecabegin vraagt om fris bier. Tapwacht biedt gratis tapreiniging als geste aan, „het gaat bizar hard.”
Niet alleen wij, maar ook de bierleidingen staan al tweeënhalve maand droog. Hoogste tijd om die eens goed door te spoelen en te reinigen, vlak voordat de terrassen weer open gaan, bedacht Jeroen Slokkers, directeur Tapwacht dat is gespecialiseerd in het dagelijks onderhoud van tapinstallaties. „En het eerste rondje is van ons!”
Liefde voor horeca
Hij doet het uit liefde voor de branche en het gaat „bizar hard”. „We krijgen veel meer aanmeldingen dan verwacht. In de eerste drie uur nadat we de klantenmailing eruit hadden gedaan, kregen we al 700 mailtjes!” Hij snapt dat ook wel, „Horecaondernemers zitten meer dan ooit achter hun computer, kijken hoe het nu allemaal weer precies zit met welke maatregelen… Om gek van te worden, toch?”
Zelf heeft hij bij Heineken gewerkt, en ook als barman en kelner, „en ik kom ook nog eens graag in de horeca.” Hij heeft nog nét niet het bier door z’n aderen stromen, lacht hij, maar dat hij de horeca kent en het een warm hart toedraagt, moge duidelijk zijn. „En daarnaast hoor ik zulke schrijnende verhalen, ik wil gewoon wat terug doen, zie het als een bescheiden steunmaatregel.” De gratis beurt van Tapwacht zal heus niet het verschil gaan maken, „maar het is een geste.” En het gaat niet alleen om biertaps trouwens, vervolgt hij, „de wijntap begint echt booming te worden.”
Geen max
Terwijl hij vol enthousiasme z’n verhaal vertelt, krijgt hij een aanmeldingsmailtje van een cafébaas, een paar minuten later nog een. Maar nee, een quotum of een max zit er zeker niet op, schudt de geboren Brabander z’n hoofd in Rotterdam, waar Tapwacht zit. „Als je zoiets doet, moet je het gewoon goed doen.”
Hun clientèle bestaat uit ruim 15.000 horecaondernemers en „Normaal komen we eens in de vier of acht weken langs om leidingen door te spoelen, sinds half maart staat de tap overal stil. Onze 62 Tapwachters hebben daarna nog leidingen op water of droog gezet, maar daarna lag ook hun werk stil.” Tapwachters zijn niet het type ‘bij de pakken neerzitten’, „veel van hen hebben tijdelijk bij DHL gewerkt, maar zijn heel blij dat ze nu weer langs hun horeca-adresjes kunnen.”
Hoe duur een reinigingsbeurt precies is, vindt hij lastig te zeggen. Het ligt in elk geval aan de kranen. „Een Ierse pub in Bergen op Zoom heeft er wel twintig, terwijl de buurtkroeg bij jou op de hoek er maar een heeft. Gemiddeld komt het neer op zo’n 100 tot 200 euro.”
Horeca-opsteker
De reacties van zijn klanten, met etablissementen van Maastricht tot Leeuwarden, zijn positief. „Ze noemen het een opsteker, we merken het ook op onze social media. Mensen kunnen het echt waarderen.”
Of het bier (of wijn) lekkerder smaakt uit de tap na een reinigingsbeurt, net zoals een kroketje uit vers frituurvet er nog beter in gaat? Slokkers moet even lachen. „Wanneer het bier weer lekker door schone leidingen stroomt, proeft dat heel fris. Fris bier past gewoon heel goed bij de frisse start die horecaondernemers nu weer gaan maken, we helpen daar graag bij.”