Vegakebab, weedburger en kip: vega op events is hip
Vegavoedsel op evenementen: waar je vroeger misschien nog werd afgescheept met een zak patat als je vegetarisch wilde eten, is er de laatste jaren een enorme groei van hippe vegastands die net zo goed meekomen als de hamburgers en loempia’s op de grote evenementen.
Wie vegetariër is krijgt steeds meer keuze. Niet alleen op hippe foodfestivals als Rollende Keukens, TREK of Taste of Amsterdam, maar ook op de (grote) festivals als Tomorrowland, DGTL, Mysteryland, Rock Werchter en Lowlands zie je steeds meer vegetarisch eten. Is het een tijdelijke voedseltrend, of gaat dit in de toekomst steeds ‘normaler’ worden?
Met je vegastand op een kipfestival
De mensen achter De Vegetarische Slager denken en hopen het laatste. „Je merkt in het algemeen dat er heel veel vraag is naar vegetarische en veganistische producten”, zegt Amadea Boneschansker van De Vegetarische Slager tegen Metro. Het bedrijf waar ze werkt is een grote naam in de vegabranche. „Het is uiteindelijk ook ons doel om de allergrootste van de wereld te worden”, zegt ze stralend. Het bedrijf waar ze met veel plezier werkt toont initiatief om vleeseters met hun vegetarische producten een beleving te bieden die ze het gevoel geeft dat ze niets missen als ze hun product verorberen.
En dat doen ze goed: naast diverse grote festivals staat De Vegetarische Slager binnenkort misschien zelfs op het Kipfestival, om daar plaats te nemen met de eigen vegetarische kip. „Het grootste compliment dat je kunt krijgen natuurlijk”, aldus Boneschansker, „aangezien wij ook echt de smaak van vlees willen evenaren. Onze kip, die wij liefkozend de bofkip (in plaats van de plofkip) noemen, is één van onze populairste producten. En als mensen niet weten dat het geen vlees is, trappen ze er vaak vol in. Ze vinden het verbazingwekkend dat het zo’n goede smaak heeft. Daarmee doorbreken we het idee dat vegetarisch ook echt alleen voor vegetariërs is.”
Argentijnse vegatrend
Ook bij Greenway is de stijgende vraag naar vegetarisch voedsel zichtbaar, zegt Paul Florizoone. Hij staat dit weekend op Tomorrowland met onder andere de 100 procent plantaardige kebab die hem wereldwijd zo’n beetje tot een beroemdheid heeft verworven. „Natuurlijk zijn ook de hamburgers en dergelijke nog steeds populair, maar je merkt dat er steeds meer vraag is naar gezond en kwalitatief goed voedsel als afwisseling van het ‘gewone’ festivalvoedsel”, zegt Florizoone. Ook op een internationaal festival als Tomorrowland, waar bezoekers van allerlei verschillende nationaliteiten komen feesten, werkt zijn vegetarische voedsel als een tierelier. „We zijn vaak een van de betere of zelfs de bestverkopende stands. Ja, ook voor zo’n internationaal publiek doen we het goed. Vaak merk je dat vega in landen waar veel vlees wordt gegeten juist ontzettend populair is. In Zuid-Amerika is er nu bijvoorbeeld een heuse veggietrend.”
„Het is leuk om te zien dat er afgelopen keer bij Concert at Sea geen kip – ha, leuke woordgrap! – bij de satébar stond, en bij onze stand een hele rij”, vertelt Lisette Kreischer van The Dutch Weed Burger. En nee, het gaat hier niet om de weed waar je meteen aan denkt: zeewier is het ingrediënt voor de megapopulaire burgers die ooit voor slechts één muntje over de toonbank gingen bij de aftrap op Mysteryland. „Dat deden we omdat we écht heel graag wilden dat mensen ons product zouden proeven”, legt Kreischer uit. „We hadden 500 burgers mee en waren voor het avonduur uitverkocht.”
Uit het speciale hoekje
Inmiddels heeft The Dutch Weed Burger nog nooit op zoveel festivals tegelijk gestaan. De belangrijkste verandering in de afgelopen jaren? „We zijn uit het ‘speciale’ hoekje gehaald”, zegt Kreischer. „Vroeger stonden we op Lowlands bijvoorbeeld opgesteld op een plek met allemaal duurzame tentjes, de laatste keer stonden we gewoon tussen de andere eettenten. Het is voor ons persoonlijk misschien minder leuk om dan tussen de karkassen en de vleesgeuren te staan, maar je bereikt wel die grote groep met mensen die ook vlees eten en die we graag willen laten zien dat onze producten ook hartstikke lekker en toegankelijk zijn.”
De groei in populariteit kan ook een keerzijde in de vorm van meer concurrentie hebben. „Helemaal geen probleem”, aldus Kreischer. „Ooit stonden we aan de wieg en nu zijn er heel veel kindjes, maar we hebben altijd gezegd dat we alle groei vanuit de vegasectie zullen omarmen. Als er concurrentie komt, moeten er gewoon twee dingen gebeuren: de kwaliteit moet omhoog en de prijs omlaag. Zo is er ook geen excuus meer dat vegetarisch ‘te duur’ zou zijn, maar zijn we letterlijk voor iedereen toegankelijk.”
Met Tomorrowland voor de boeg heeft Florizoone naar eigen zeggen meer dan genoeg ingekocht om geen enkele festivalganger die een van zijn vegetarische producten wil proeven teleur te stellen. En als hij zelf een hapje moet eten aankomend weekend? „Dan eet ik stiekem het liefste de kebab van mijn eigen kraam”, zegt hij glunderend. „Die is verslavend lekker, vraag maar aan de medewerkers. Die kunnen er – zelfs als vleeseters – niet van afblijven.”