Manifest onderwijsorganisaties: ‘Veel schoolgebouwen ongeschikt voor goed onderwijs’
Volgens verschillende organisaties zijn veel schoolgebouwen eigenlijk helemaal niet meer geschikt modern onderwijs. Zij stellen in een manifest dat de gebouwen vaak ongezond en niet duurzaam zijn. „Leerlingen kunnen soms zelfs helemaal niet naar school in de buurt omdat het gebouw niet toegankelijk genoeg is”, stelt een van de manifestmakers.
Ze roepen het kabinet op van goede, gezonde en duurzame schoolgebouwen een prioriteit te maken. Het streven is om er jaarlijks ‘minstens’ 730 miljoen euro voor uit te trekken.
‘Geen ruimte voor individuele steun’
Het manifest is door meer dan twintig organisaties ondertekend, waaronder LAKS, Algemene Onderwijsbond en de PO-raad. Freddy Weima, PO-raadvoorzitter, vertelt dat niet alleen kinderen, maar ook medewerkers al te lang in slechte schoolgebouwen zitten: „Soms zit het onderwijs hen meer in de weg dan dat leerlingen en leraren erdoor gesteund worden. Ze zijn gebouwd voor klassikaal onderwijs, hebben geen ruimte voor individuele ondersteuning of zorg en hebben een bedompt binnenklimaat.”
De kwestie krijgt nu extra aandacht omdat het door verschillende crisissen actueler is geworden. Er kwam bijvoorbeeld nog meer oog voor het belang van betere ventilatie tijdens de coronacrisis, en nu met de energiecrisis wordt verduurzaming door de stijgende prijzen nog noodzakelijker.
Schoolgebouwen al jaren een slechte zaak
Er is nu pas een manifest, terwijl het eigenlijk al jaren slecht gesteld is met de Nederlandse onderwijshuisvesting, blijkt uit verschillende onderzoeken. Dagelijks zit een groot deel van de 2,5 miljoen kinderen en 285.000 leraren, ondersteuners en schoolleiders in sterk verouderde, ongezonde en niet-duurzame schoolgebouwen. Het gevolg: geen optimale leerresultaten, zo stelt het manifest dat de regering moet overtuigen.
„We moeten niet blijven hangen in plannenmakerij, maar nu in actie komen. Zonder extra geld van het Rijk zitten onze kinderen, leraren, ondersteuners en schoolleiders nog decennia in slechte gebouwen, met als gevolg dat er geen optimale leerresultaten worden gehaald”, pleiten de organisaties. Zij vinden dat de plannen van het kabinet (kleinere klassen, het aantrekkelijk maken van een loopbaan als leraar en betere onderwijskwaliteit) een stuk lastiger te realiseren zijn zonder eerst de schoolgebouwen te vernieuwen.