Millennials eten het vaakst buiten de deur
Voor veel jongeren is buiten de deur eten de normaalste zaak van de wereld. Het afgelopen jaar gaven zij 1500 euro uit aan eetgelegenheden. Daarmee is het een belangrijk onderdeel van ‘hun levensstijl’.
Dat blijkt uit onderzoek van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). Volgens onderzoek van het instituut steeg de omzet van voedingsmiddelen het afgelopen jaar met ruim 4 procent tot ruim 62,5 miljard euro. Daar zit overigens ook de btw-verhoging van begin 2019 in, die alleen al voor een omzetgroei van 1,5 miljard euro zorgde.
Identiteit
Millennials besteden flink meer aan eten buiten de deur dan hun ouders. Omdat zij hun avondeten nauwelijks plannen eten zij veel onderweg of buiten de deur. Voor de ouders van deze jongeren, de zogeheten babyboomgeneratie, is dat veelal ondenkbaar. Het onderzoek laat zien dat 60 tot 75-jarigen in 2019 519 euro uitgaven aan horecagelegenheden.
De afgelopen vijf jaar hebben de ‘buitenshuiskanalen’ (oftewel de thuisbezorgden van deze wereld) een flinke omzetstijging gezien. Over het afgelopen decennium groeide de foodserviceomzet met 16,5 procent. Van 18 miljard in 2010 tot 21 miljard in 2019.
Daarmee is gezegd dat buiten de deur eten voor twintigers en dertigers een belangrijk onderdeel van hun identiteit is. Vooral in grote steden ligt er op elke hoek wel een nieuwe eettent op de loer. Belangrijk onderdeel van gesprek is of jij dat nieuwe tentje al hebt geprobeerd.
Inspelen op behoeften
Hier speelt ook mee dat horeca de afgelopen flink veranderde, om in te spelen op de behoeften van jongeren. Niet alleen een koffie kun je ‘on the go’ nemen, ook verse kant-en-klare maaltijden liggen voor het grijpen.
Jan-Willem Grievink, directeur van het FSIN, beaamt dit. Volgens hem is regelmatig een hap buiten de deur eten voor jongeren „de normaalste zaak van de wereld".