Circulariteit als nieuw mode-systeem
Renske Mennen is trendwatcher en schrijft voor Metro over fashion en lifestyle.
Een model dat een beetje akelig overkomt, loopt mijn richting op. Het komt vast doordat deze persoon een masker draagt en enkel de ogen nog zichtbaar zijn. Ik ben aanschouwer van de fashionshow ‘Still Life’, ontworpen door Jessica van Halteren. In september 2018 stond ze nog in de finale van Lichting, welke gepresenteerd werd tijdens Amsterdam Fashion Week. Nu heeft ze een nieuwe collectie gemaakt van materialen die voor 100 procent zijn hergebruikt. Deels afkomstig van haar vorige collectie, deels afkomstig van ingezamelde kleding.
Inmiddels stopt het model vlak voor mijn neus en neemt een pose aan. Nu begrijp ik de bedoeling van het ‘masker’. Deze is gemaakt van was- en merklabels, afkomstig uit gebruikte kleding. ‘Label Head’ drukt je nog eens extra op de feiten. Er is een overvloed aan productie in de mode-industrie. Dat weten we inmiddels allemaal.
Er is nog een fashion designer die deze middag haar verhaal doet: Amber Jae Slooten. Deze Nederlandse dame ontwerpt kleding zonder ook maar een vierkante centimeter aan stof te verspillen. Ze is namelijk digitaal fashion designer. Net zoals architecten al jarenlang gebouwen ontwerpen op computers, zo ontwerpt zij virtuele kleding. En behalve een digitaal ontwerpproces, is dit ook nog eens super handig wanneer het eindontwerp enkel digitaal hoeft te zijn.
Online identiteit
Ik hoor je denken; digitale kleding? Yep. Als we kijken naar Generatie Z is het al heel normaal om minimaal twee online identiteiten te hebben. Sommigen van deze groep houden zelfs drie Instagram-accounts bij. Ons online leven groeit, en alles wat daarbij komt kijken groeit mee. Waarom zou je je online-identiteit niet kleden met een fancy jacket?
Peter Leferink is mede oprichter van stichting M-ODE, een platform dat bedoeld is voor duurzame mode, en is presentator van dit event. Het vindt plaats in Circl, een volledig circulair gebouw aan de Zuidas in Amsterdam. Het is bijvoorbeeld geïsoleerd door het gebruik van vezels uit 16.000 ingezamelde jeans.
De kracht van het ontwerp van Jessica van Halteren zit ’m in de circulariteit van producten. Jessica: „Why do we always work towards an end-product? Can’t we instead perceive creation in a more hybrid way?” Wanneer we grondstoffen hergebruiken, hoeven we ook niet nieuwe grondstoffen te consumeren. Met het oog op The Future of Fashion, zijn Jessica van Halteren en Amber Jae Slooten zonder twijfel inspirerende voorlopers.
Fotograaf: Roswitha de Boer
Fashion designer: Jessica van Halteren