Fabienne Chapot: ‘Eigen merk was altijd al ‘n droom’
Kleding met kreeften, felgroene bladeren of oranje perziken. De ontwerpen van het Nederlandse modemerk Fabienne Chapot zijn de laatste jaren uitgegroeid tot een heuse trend als het gaat om mode op straat. „Achter ieder kledingstuk zit een verhaal.”
Fabienne Chapot (37) is 25 jaar als ze de behoefte krijgt om te ondernemen. Ze wil iets creatiefs opzetten, het liefst een eigen kledinglijn voor vrouwen die durven. „Dat is altijd al mijn droom geweest”, vertelt ze aan Metro. Maar op dat moment is de Amsterdamse net afgestudeerd aan de opleiding communicatiewetenschappen en heeft ze nog nul ervaring op het gebied van modeontwerpen.
Vliegtuig naar Bali
En dus gooit ze zichzelf in het diepe. Ze pakt het vliegtuig naar Bali en laat daar tassen en accessoires ontwerpen. „Toen ik terugkwam, ben ik met mijn rolkoffertje naar hippe kledingwinkels in allerlei Nederlandse steden gegaan”, zegt ze lachend. „Zo heb ik mijn spullen aan de man gebracht.”
Met succes, want al na een half jaar benaderde de Bijenkorf haar. Haar merk heet dan nog Fab., en richt zich op schoenen en accessoires. Twee jaar geleden veranderde ze haar merknaam in haar eigen naam. „Ik wilde ook naar het buitenland, maar het was moeilijk om de merknaam Fab. internationaal vast te leggen. Daarnaast is mijn huidige merknaam persoonlijker, dat vonden we belangrijk.”
‘Leuk jurkje!’
Als je over straat loopt, ontkom je bijna niet meer aan haar stijl. Hoe ze dat vindt? „Geweldig natuurlijk. Het blijft zo leuk en went niet. Het is vooral tof als je in het buitenland bent en daar iemand ziet lopen. Laatst spraken twee meiden míj aan. Ze complimenteerden me met m’n jurkje en vroegen waar ik hem vandaan had. ‘Fabienne Chapot’ zei ik, maar ben er verder niet op ingegaan.”
Haar kleding is te koop bij verschillende boetiekjes en warenhuizen zoals de Bijenkorf en Galerie Lafayette. In Amsterdam heeft ze een eigen winkel en op 1 oktober opent ze haar eerste winkel over de grens. „We beginnen in Antwerpen en volgend jaar openen we meer winkels in Nederland en België.”
Continu schakelen
Haar loopbaan klinkt succesvol, maar dat is het niet altijd, benadrukt ze. „Ik ben nu twaalf jaar aan het ondernemen en nee, het gaat niet alleen maar makkelijk.” Zo heeft ze bijvoorbeeld productieproblemen gehad in India. „Het is continu bijschakelen, ik kan geen seconde achteroverleunen. Maar die tegenslagen horen er ook bij. Als het makkelijk was, zou iedereen het doen.”
Sinds haar merknaam is veranderd, is ze ook kleding gaan ontwerpen. „Felle en uitgesproken kleuren pasten altijd al bij ons, maar we vertalen het nu ook naar uitgesproken prints, die zijn bedoeld met een knipoog. We vinden mode heel erg leuk, maar nemen onszelf niet te serieus.”
Wel is over iedere collectie uitvoerig nagedacht en gebonden aan een thema en een verhaal. Zo is de wintercollectie gebaseerd op een vrouwelijke kunstenares uit de jaren ’20. Op de schoenen en kleding zie je geborduurde verfspatten, op de kleding prints met apen, olifanten en papegaaien. „Gebaseerd op een circus van exotische dieren die door de straten van Parijs paraderen.”
Momenteel is Chapot met haar team druk bezig met de zomercollectie van 2019. „We gaan dan veel lange jurken zien, verrassende prints en qua kleuren vooral rood en roze.” Maar diepgang is misschien wel het allerbelangrijkste in een collectie, vindt Chapot. „Want het gaat om meer dan alleen de ontwerpen. We willen een verhaal vertellen en dromen. Dat blijf ik zelf ook doen.”